Artykuł sponsorowany
Typy filtrów w instalacjach LPG

Typy filtrów w instalacjach LPG

Instalacje LPG zdobyły dość dużą popularność wśród kierowców w połowie lat 90-tych. Do dziś dla wielu zmotoryzowanych, szczególnie tych spędzających dużo czasu za kółkiem, LPG jest źródłem sporych oszczędności eksploatacyjnych. Jednak eksploatacja instalacji gazowej wymaga pewnej wiedzy na temat jej budowy i działania – ważnymi jej elementami są między innymi filtry fazy ciekłej i lotnej, które należy okresowo wymieniać.

Filtr fazy lotnej

Zlokalizowany między reduktorem a wtryskiwaczami filtr fazy lotnej odpowiedzialny jest za oczyszczanie paliwa, kiedy znajduje się ono w fazie lotnej – a więc pod postacią gazu. Dlaczego jest to tak istotne?

- Jakość tankowanego gazu na wielu stacjach jest dość niska – mówi specjalista firmy Auto Gaz ŚląskPaliwo często zawiera w sobie zanieczyszczenia pochodzące np. ze zbiorników, cystern czy pomp. Zanieczyszczenia te, jeśli nie pozostaną zatrzymane mogą doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy, które są elementami bardzo delikatnymi, a jednocześnie niezbędnymi do sprawnego działania całej instalacji.

Filtry fazy lotnej dzieli się na dwa rodzaje: rozbieralnie i nierozbieralne – pierwsze z nich można rozkręcić i wymienić jedynie znajdujący się wewnątrz obudowy wkład. Drugie wymienia się w całości.

Jak często wymieniać filtr fazy lotnej?

Filtr fazy lotnej ma określoną wydajność – po pewnym czasie użytkowania ilość zatrzymanych na nim zanieczyszczeń staje się zbyt duża, co może prowadzić do zaburzeń w pracy instalacji gazowej, czego typowym objawem jest szarpanie silnika. Spowodowane jest ono tym, że silnik otrzymuje mieszankę gazowo-powietrzą o nieprawidłowych proporcjach, dlatego nie jest w stanie utrzymać jednostajnego rytmu pracy. Dlatego filtr należy regularnie wymieniać – producenci instalacji w instrukcjach załączają zalecenia dla tego typu czynności, wielu specjalistów podkreśla jednak, że filtry warto wymieniać nieco częściej.

Filtr fazy ciekłej

Zanim gaz przedostanie się przez filtr fazy lotnej do wtryskiwaczy, zostaje wstępnie oczyszczony kiedy jeszcze znajduje się w formie cieczy. Zadanie to pełni filtr fazy ciekłej, znajdujący się między zbiornikiem gazu a parownikiem. Podobnie jak filtr fazy lotnej, również i ten element powinien być regularnie wymieniany, ponieważ zbytnie nagromadzenie zanieczyszczeń powoduje nieprawidłowe działanie całej instalacji. Filtry zazwyczaj sprzedawane są w zestawach, dlatego zaleca się ich wymianę w tym samym momencie – oszczędzamy w ten sposób czas, który musimy poświęcić na wizytę w profesjonalnym warsztacie. Nie zaleca się bowiem samodzielnej wymiany filtra – możemy w ten sposób naruszyć delikatną konstrukcję instalacji i spowodować jej nieprawidłowe działanie.  

Kategorie
Warto przeczytać
Naprawa zawieszenia w samochodzie ciężarowym. Zasady postępowania
Na układ zawieszenia składają się elementy łączące koła z danym pojazdem. Jest on mocno eksploatowany szczególnie w samochodach ciężarowych, ze względu na wagę przewożonych ładunków, duże przebiegi i poruszanie się po...
Najskuteczniejsze metody usuwania rys na lakierze
Rysy na lakierze to wbrew pozorom naturalne defekty występujące na większości eksploatowanych samochodów. Lakier samochodowy trudno jest utrzymać w nienaruszonym stanie. Pomimo tego, że posiada on wielowarstwową...
Na czym polega tulejowanie bloków i proces tulejowania bloków silnika
Każdy podzespół mechaniczny ma swoją określoną żywotność, po której osiągnięciu dalsza eksploatacja nie jest już możliwa ze względu na nadmierne zużycie i utratę pierwotnych parametrów. Zasada ta dotyczy również...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas