Materiał Partnera
Typy filtrów w instalacjach LPG

Typy filtrów w instalacjach LPG

Instalacje LPG zdobyły dość dużą popularność wśród kierowców w połowie lat 90-tych. Do dziś dla wielu zmotoryzowanych, szczególnie tych spędzających dużo czasu za kółkiem, LPG jest źródłem sporych oszczędności eksploatacyjnych. Jednak eksploatacja instalacji gazowej wymaga pewnej wiedzy na temat jej budowy i działania – ważnymi jej elementami są między innymi filtry fazy ciekłej i lotnej, które należy okresowo wymieniać.

Filtr fazy lotnej

Zlokalizowany między reduktorem a wtryskiwaczami filtr fazy lotnej odpowiedzialny jest za oczyszczanie paliwa, kiedy znajduje się ono w fazie lotnej – a więc pod postacią gazu. Dlaczego jest to tak istotne?

- Jakość tankowanego gazu na wielu stacjach jest dość niska – mówi specjalista firmy Auto Gaz ŚląskPaliwo często zawiera w sobie zanieczyszczenia pochodzące np. ze zbiorników, cystern czy pomp. Zanieczyszczenia te, jeśli nie pozostaną zatrzymane mogą doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy, które są elementami bardzo delikatnymi, a jednocześnie niezbędnymi do sprawnego działania całej instalacji.

Filtry fazy lotnej dzieli się na dwa rodzaje: rozbieralnie i nierozbieralne – pierwsze z nich można rozkręcić i wymienić jedynie znajdujący się wewnątrz obudowy wkład. Drugie wymienia się w całości.

Jak często wymieniać filtr fazy lotnej?

Filtr fazy lotnej ma określoną wydajność – po pewnym czasie użytkowania ilość zatrzymanych na nim zanieczyszczeń staje się zbyt duża, co może prowadzić do zaburzeń w pracy instalacji gazowej, czego typowym objawem jest szarpanie silnika. Spowodowane jest ono tym, że silnik otrzymuje mieszankę gazowo-powietrzą o nieprawidłowych proporcjach, dlatego nie jest w stanie utrzymać jednostajnego rytmu pracy. Dlatego filtr należy regularnie wymieniać – producenci instalacji w instrukcjach załączają zalecenia dla tego typu czynności, wielu specjalistów podkreśla jednak, że filtry warto wymieniać nieco częściej.

Filtr fazy ciekłej

Zanim gaz przedostanie się przez filtr fazy lotnej do wtryskiwaczy, zostaje wstępnie oczyszczony kiedy jeszcze znajduje się w formie cieczy. Zadanie to pełni filtr fazy ciekłej, znajdujący się między zbiornikiem gazu a parownikiem. Podobnie jak filtr fazy lotnej, również i ten element powinien być regularnie wymieniany, ponieważ zbytnie nagromadzenie zanieczyszczeń powoduje nieprawidłowe działanie całej instalacji. Filtry zazwyczaj sprzedawane są w zestawach, dlatego zaleca się ich wymianę w tym samym momencie – oszczędzamy w ten sposób czas, który musimy poświęcić na wizytę w profesjonalnym warsztacie. Nie zaleca się bowiem samodzielnej wymiany filtra – możemy w ten sposób naruszyć delikatną konstrukcję instalacji i spowodować jej nieprawidłowe działanie.  

Kategorie
Warto przeczytać
Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów
Choć manualne skrzynie biegów uważane są za bezawaryjne, to w ich przypadku również mogą zdarzać się pewne usterki. Ich naprawa, wbrew pozorom, bywa trudna. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii,...
Chiptuning – wady i zalety tuningu elektronicznego silnika
Tuning samochodu większości z nas kojarzy się z mechanicznymi zmianami w układzie hamulcowym czy dolotowym. Tymczasem większą moc można uzyskać także poprzez elektroniczną modyfikację silnika. Czy chiptuning jest...
Profesjonalne usługi mechaniki pojazdowej – warsztat i sklep w jednym!
Dzisiejsze warsztaty mechaniki pojazdów, aby zdobyć klientów, muszą wyróżniać się na rynku innowacyjnością zaplecza technicznego, a także szerokim zakresem oferowanych usług. Tak jest w przypadku firmy Sekar, która...
Znajdź warsztaty samochodowe