Artykuł sponsorowany
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych

Zasady sporządzania sprawozdań finansowych

Sprawozdanie finansowe, w myśl obowiązujących międzynarodowych standardów rachunkowości, ma za zadanie przedstawić w sposób uporządkowany sytuację finansową danego podmiotu gospodarczego oraz jego finansowe wyniki. Aby w pełni zrealizować to zadanie, musi ono być sporządzone wedle ściśle określonych zasad. Jakie to są zasady i czego dotyczą? Przeczytaj i sprawdź.

Podstawowa zasada sporządzania sprawozdań finansowych

Zasada rzetelnego i jawnego obrazu stanowi podstawową zasadę rachunkowości. Zgodnie z nią sprawozdania finansowe powinny przedstawiać obraz sytuacji majątkowej i finansowej podmiotu, którego dotyczy, w sposób pełny, uczciwy oraz zgodny z treścią ekonomiczną. Taki obraz zaś jest możliwy do uzyskania, jeśli przestrzegane są zasady takie jak: zasada ciągłości, zasada kontynuacji, zasada memoriału, zasada współmierności oraz zasada ostrożności.

Zasada ciągłości

Zasada ciągłości mówi o tym, aby przyjęte zasady rachunkowości stosować w sposób ciągły. Co to oznacza w praktyce?

Stosowanie się do zasady ciągłości w praktyce polega na przeprowadzaniu działań rachunkowych, związanych ze sporządzaniem sprawozdania finansowego, w taki sposób, aby w kolejnych latach obrotowych informacje z nich wynikające były porównywalne – wyjaśnia nasza rozmówczyni z Biura rachunkowego BR Napora w Lublinie.

Zasada kontynuacji

Zasada kontynuacji zaś polega na stosowaniu przyjętych zasad rachunkowości przy jednoczesnym założeniu, że jednostka, której sprawozdanie dotyczy, będzie w najbliższej przyszłości kontynuowała swoją działalność w zakresie, nieodbiegającym od obecnego. A zatem nie będzie także w stanie likwidacji bądź upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.

Zasada memoriału

W myśl tej zasady w księgach rachunkowych podmiotu należy ująć wszystkie osiągnięte przychody oraz koszty, związane z tymi przychodami, które dotyczą danego roku obrotowego. Co istotne – niezależnie od terminu ich zapłaty.

Zasada współmierności

Aby utrzymać współmierność przychodów oraz związanych z nimi kosztów, do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zalicza się koszty bądź przychody, które dotyczą przyszłych okresów oraz koszty, które jeszcze nie zostały poniesione, a przypadają na ten okres sprawozdawczy.

Zasada ostrożności

Zasada ostrożności mówi z kolei o tym, że w wyniku finansowym – bez względu na jego wysokość – powinny zostać uwzględnione: wszystkie pozostałe poniesione przez jednostkę koszty operacyjne oraz straty nadzwyczajne, a także wszystkie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne i zyski nadzwyczajne. Ponadto uwzględnione powinny zostać także rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń oraz zmniejszenia wartości użytkowej lub handlowej składników aktywów, a w tym również tych, które zostały dokonane w postaci odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę w trakcie sporządzania sprawozdania finansowego?

Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego należy postępować zgodnie z zasadą indywidualnej wyceny, co w praktyce przekłada się na oddzielnym ustalaniu wartości poszczególnych składników aktywów i pasywów, przychodów i związanych z nimi kosztów, jak też zysków i strat nadzwyczajnych (zakaz kompensat). Decydując się zaś na wybór konkretnego rozwiązania, które dopuszcza ustawa i dostosowując je do potrzeb danej jednostki, powinno się zapewnić wyodrębnienie w sprawozdaniu wszystkich zdarzeń istotnych dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego podmiotu. Tak mówi bowiem zasada istotności.

Przy sporządzaniu sprawozdania majątkowego należy oczywiście pamiętać o tym, aby występowała zgodność i prawidłowość merytoryczna oraz aby spełniało ono wszystkie konieczne wymogi formalne. Nie może zatem zabraknąć odpowiednich pieczęci oraz sygnatur.

Kategorie
Warto przeczytać
Gewerbe w Niemczech - jak założyć i prowadzić jednoosobową firmę?
Planujesz założyć własną działalność gospodarczą w Niemczech? Rozważasz jednoosobową firmę, czyli Gewerbe? Poznaj kluczowe kroki i informacje, które pomogą Ci skutecznie rozpocząć i prowadzić działalność na terenie...
Faktoring a tradycyjne źródła finansowania - porównanie korzyści i ograniczeń
W branży budowlanej czy logistyce długi terminy spłaty wystawianych faktur to norma. Jednocześnie czekanie na przelew 60 czy nawet 90 dni poważnie wpływa na płynność finansową przedsiębiorstwa. Aby w takich warunkach...
Podatki w firmie - czym jest optymalizacja podatkowa i Jednolity Plik Kontrolny?
Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do płacenia podatków, które niejednokrotnie są dość wysokie. Optymalizacja podatkowa ma na celu zmniejszenie zobowiązań podatkowych wymaganych przez państwo. Jest dobrowolnym...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×