Artykuł sponsorowany
Kiedy i dlaczego warto zostać płatnikiem VAT?

Kiedy i dlaczego warto zostać płatnikiem VAT?

Wiele osób rozpoczynających własną działalność gospodarczą zastanawia się, na czym dokładnie polega opodatkowanie VAT i czy jest ono obowiązkowe. Nie w każdym przypadku trzeba być płatnikiem VAT. Przed podjęciem decyzji warto jednak wiedzieć, jakie korzyści przysługują z racji wyboru tego rozwiązania. Sprawdź najważniejsze kwestie i postaw na opcję, która przyniesie Ci najwięcej profitów.

Kto powinien zostać płatnikiem VAT?

Zgodnie z obowiązującym na terenie Polski prawem, w pewnych przypadkach to przedsiębiorca może zdecydować, czy chce zostać płatnikiem VAT. Istnieją jednak pewne wyjątki. Zwolnienie z podatku VAT przysługuje firmom, których przychód za ubiegły rok rozliczeniowy wyniósł mniej niż 200 tysięcy złotych. Jednak, jeżeli przedsiębiorstwo przekroczyło ten próg, jego właściciel zobowiązany jest do rozliczenia VAT na normalnych zasadach.

Obowiązujące w kraju przepisy prawne dodatkowo określają, kiedy bycie podatnikiem VAT jest obligatoryjne. Dotyczy to sytuacji, w których firma dokonuje:

  • transakcji dotyczących terenów budowlanych,
  • zakupu nowych środków transportu,
  • świadczenia usług np. jubilerskich lub prawniczych.
Przedsiębiorcy rozpoczynający swoją własną działalność bardzo często błędnie interpretują przepisy prawne związane z podatkiem VAT. Wynika to głównie z braku odpowiedniej wiedzy. W efekcie mają oni spore obawy przed staniem się płatnikami VAT. Tymczasem w wielu przypadkach przejście na podatek VAT jest dla nich korzystniejsze – podkreśla specjalista z Biura Rachunkowego Abacus.

Kiedy warto zostać podatnikiem VAT?

Podatek VAT dotyczy towarów oraz usług. Jednak przedsiębiorca, który jest płatnikiem VAT nie ponosi z jego tytułu żadnych dodatkowych opłat. Tak naprawdę odczuwają go konsumenci korzystający z usług oraz kupujący towary. W praktyce oznacza to więc, że przedsiębiorca stoi na pozycji pośrednika.

Właściciel firmy będący podatnikiem VAT może natomiast dodatkowo zyskać. Wszystko dzięki możliwości odliczenia części kosztów związanych z zakupem potrzebnych produktów czy usług. Tego typu rozwiązanie przysługuje każdemu przedsiębiorcy, który dokonując transakcji, otrzymuje fakturę VAT, a nabyte towary mają bezpośredni wpływ na prowadzoną działalność.

Rozliczenia podatku VAT – samodzielnie czy z pomocą specjalistów?

Rozliczenia VAT są wyjątkowo proste. Co więcej, w większości przypadków nie wymagają one specjalistycznej wiedzy. Oznacza to, że przedsiębiorca może z powodzeniem samodzielnie zajmować się deklaracjami VAT, składając odpowiednie wnioski za pośrednictwem formularzy internetowych. Właściciele nawet niewielkich firm nie zawsze jednak mają dostatecznie sporo czasu na biurokrację. Dlatego istnieje możliwość powierzenia rozliczeń podatku VAT zewnętrznych jednostkom, którymi najczęściej są biura rachunkowe. Specjaliści na bieżąco śledzą aktualnie obowiązujące przepisy, dlatego wszelkie rozliczenia są zgodne z konkretnymi wymaganiami. Plusem jest także fakt, że typu usługi nie należą do bardzo kosztownych, a co za tym idzie, nie obciążają zbytnio budżetu firmy.

 

Kategorie
Warto przeczytać
Faktoring dla małych i średnich przedsiębiorstw - dlaczego warto?
Mniejsze i średnie firmy powszechnie borykają się brakiem dostępu do pieniędzy. Na szczęście, istnieje wiele sposobów na ograniczenie tego problemu. Jeden z nich to faktoring.Faktoring dla małych i średnich...
Faktoring a tradycyjne źródła finansowania - porównanie korzyści i ograniczeń
W branży budowlanej czy logistyce długi terminy spłaty wystawianych faktur to norma. Jednocześnie czekanie na przelew 60 czy nawet 90 dni poważnie wpływa na płynność finansową przedsiębiorstwa. Aby w takich warunkach...
KPiR - jak to wygląda w biurze rachunkowym CONSULT?
Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do rejestrowania czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W Polsce mamy możliwość wyboru wśród kilku form ewidencjonowania czynności gospodarczych, a...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×