Wymiana rozrządu – jak przebiega i kiedy jest potrzebna?

Wymiana rozrządu – jak przebiega i kiedy jest potrzebna?

Zadaniem rozrządu jest sterowanie urządzeniami, które doprowadzają paliwo do silnika i usuwają z niego spaliny. Układ rozrządu cechuje się ograniczoną trwałością, dlatego ważne jest, aby wymieniać go regularnie. Jego uszkodzenie może doprowadzić do zderzenia tłoków i innych uszkodzeń, których konsekwencją będzie poważna awaria silnika, o wiele droższa niż wymiana samego rozrządu.

Strony www Strony www

Jak rozpoznać uszkodzenie?

Jeśli słyszysz dziwne dźwięki dochodzące z okolic silnika, to może być znak pęknięcia paska lub łańcucha rozrządu. Niepokojące powinny być w szczególności piski rolek napinających i głośne klekotanie dobiegające spod maski. Nie powinieneś lekceważyć również wycieku oleju w okolicach osłony paska rozrządu.

Nawet jeśli nie zauważyłeś żadnych objawów, a czas wymiany przewidziany przez producenta dawno minął, nie zwlekaj i wymień rozrząd. Regularne wymiany tej części pomogą zaoszczędzić i pieniądze, i nerwy.

Jak przebiega wymiana rozrządu?

Wymianę rozrządu w warsztacie samochodowym zaczyna się od odłączenia akumulatora i wykręcenia świec zapłonowych. Następnie demontowane jest nadkole i pasek alternatora. Po zdjęciu koła pasowego i osłony silnika, mechanik blokuje rozrząd i wał korbowy za pomocą specjalnych narzędzi. Jeśli posiadasz auto z silnikiem diesla, konieczne będzie również zablokowanie układu wtryskowego.

Po demontażu części utrudniających dostęp do rozrządu, mechanik przystępuje do wymiany. Najpierw zdejmowany jest stary pasek rozrządu. Następnie zakłada się nowy pasek na koło pasowe i ustawia jego napięcie. Aby zęby właściwie się ułożyły, wykonuje się także kilka obrotów wałem korbowym. Potem napinacz luzuje się i ponownie ustawia napięcie paska. Na koniec montowane są wszystkie części i podłączany jest alternator. Po zakończeniu wymiany, mechanik ponownie wykonuje kilka obrotów wału korbowego, aby sprawdzić, czy pasek się nie zsuwa.

O czym pamiętać podczas wymiany?

Jeśli wymieniasz rozrząd samodzielnie, musisz pamiętać o odpowiednim naciągnięciu paska. Jeśli zrobisz to za słabo – szybciej ulegnie on uszkodzeniu, jeśli za mocno – jego praca będzie głośna, może także dojść do awarii pompy wody i alternatora. Napięcie paska można wyregulować specjalnym przyrządem.

Pamiętaj także, by pasek rozrządu był dopasowany do modelu auta i rodzaju silnika. W tym celu możesz skorzystać z katalogu i upewnić się, jaki rozrząd przewidział producent twojego samochodu. Jeśli korzystasz z usług warsztatu samochodowego, zapytaj się, jakie części zostaną zamontowane do twojego auta.

Przy wymianie paska rozrządu warto kupić też napinacz, rolkę prowadzącą i – jeśli jest nim napędzana – pompę wody. Jeśli masz auto z łańcuchem rozrządu, konieczna będzie wymiana koła zębatego i napinacza olejowego.

Co ile wymieniać rozrząd w samochodzie?

Rozrząd powinno się wymieniać co około 100-200 tys. km lub po upłynięciu 6 lat od poprzedniej naprawy. Czas eksploatacji tej części zależy w głównej mierze od producenta samochodu – najdłuższy będzie w samochodach Forda i Audi.

Jeśli posiadasz jednostkę z łańcuchem rozrządu, czas eksploatacji wynosi około 250-300 tys. km, nie należy jednak doprowadzać rozrządu do stanu, w którym ten już ledwo zipie.

Wymiana rozrządu jest zalecana również wtedy, gdy kupujesz nowy samochód. Nawet jeśli dostawca zapewnia, że część była wymieniana, nie warto ryzykować poważną awarią.

Ile zapłacisz za nowy rozrząd w warsztacie?

Cena wymiany kompletnego rozrządu zależy od stopnia skomplikowania układu i wynosi od 350 do 500 zł. Za wymianę samego paska rozrządu zapłacisz od 80 do 140 zł. Wymiana pompy wody to wydatek 80-120 zł, wymiana alternatora – 30-50 zł. Najdrożej zapłacisz za koszt robocizny, który może wynieść nawet 1000 zł, dlatego jeśli posiadasz umiejętności, możesz zaoszczędzić na samodzielnej wymianie. Pamiętaj jednak, że źle wymieniony rozrząd może spowodować poważną awarię silnika – jego naprawę lepiej zlecić profesjonalistom.

Kategorie
Warto przeczytać
Jak zweryfikować, czy samochód używany nie ma cofniętego przebiegu?
Samochody używane to łatwy sposób na zdobycie taniego pojazdu na dojazdy do pracy czy uczelnię. Nie każda osoba jest jednak uczciwa. Coraz częściej słyszy się o praktyce cofania liczników, przez co samochód jest...
Jak przebiega proces cynowania auta?
Ubytki w powłoce lakierniczej auta można naprawić na kilka sposobów. Jedną z możliwości, a jednocześnie alternatywą dla szpachlowania, jest cynowanie karoserii. Proces cynowania nie jest tak skomplikowany jak mogłoby...
Zdarzenia drogowe z udziałem dzikich zwierząt - jak postępować?
Gdzie możemy spotkać dzikie zwierzę? Okazuje się, że nie tylko w głębi lasu. W wyniku dynamicznego rozwoju miast coraz więcej obszarów zamieszkałych przez zwierzęta zostaje wtopionych w miejski krajobraz. Ma to wiele...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×