Artykuł sponsorowany
Usterki, których nie wykrywa podstawowa diagnostyka komputerowa

Usterki, których nie wykrywa podstawowa diagnostyka komputerowa

Komputer pokładowy w samochodzie daje nam mnóstwo zalet, bo przede wszystkim steruje silnikiem i podzespołami, ale też między innymi monitoruje zużycie paliwa, czy czas i prędkość jazdy. Nowoczesne samochody z roku na rok w coraz większym stopniu opierają się na elektronicznych podzespołach. Jeśli któryś z nich działa nieprawidłowo, komputer pokładowy zapisuje ten fakt tak zwanym kodem błędu. Jeżeli w samochodzie zapali się ostrzegawcza kontrolka, poddajemy auto diagnostyce komputerowej. Nie wszystkie usterki jednak można w ten sposób wykryć. Jakich usterek nie wykryje podstawowa diagnostyka komputerowa?

Na czym polega diagnostyka komputerowa?

Zanim przejdziemy do tematu usterek, których w niektórych sytuacjach nie wykryje podstawowa diagnostyka komputerowa, przybliżymy, w jaki sposób ona właściwie działa. Jak już wspomnieliśmy we wstępie, jeśli któryś z podzespołów w naszym aucie działa nieprawidłowo, komputer pokładowy zapisuje to w formie kodu – zadaniem diagnostyki komputerowej jest odczytanie tych kodów. Prosta diagnostyka komputerowa nie zawsze wprost wskaże nam, z jaką usterką mamy do czynienia. Wynika to z faktu, że komputer pokładowy naszego samochodu rejestruje kod błędu w momencie, gdy któryś z czynników się nie zgłasza lub w sytuacji, gdy czujnik rozpozna wykroczenie poza pewne minimum lub maksimum. Jak mówi nam przedstawiciel firmy Auto Lux w Kalinówce, czujniki ulegają usterkom, czy zawieszają się, a wówczas podstawowa diagnostyka komputerowa nie wykryje właściwej usterki, bo komputer pokładowy jej nie zanotuje.

Kiedy nie obejdzie się bez doświadczonego mechanika?

Zdarzają się sytuacje, że z samochodem jest coś nie w porządku, jednak podstawowa diagnostyka komputerowa tego nie wykryje. Najczęściej wskazywany (bo najłatwiejszy do zrozumienia) przykład sytuacji, kiedy nie obejdzie się bez doświadczonego fachowca, związany jest z temperaturą pracy silnika. Zakres temperatury pracy silnika to np. od -30 st. C do +130 st. C. Czujnik się zawiesza i dla niego praca silnika to cały czas 10 st. C. Może się więc zdarzyć, że silnik pracuje nieprawidłowo (w naszym przykładzie: temperatura pracy przekracza zakres), ale komputer pokładowy tego nie odnotuje. Z czasem zaczynamy zauważać, że z samochodem jest coś nie tak, ale diagnostyka komputerowa nie wskaże nam właściwego powodu – wówczas potrzebujemy pomocy fachowego mechanika, który będzie wiedział, w jaki sposób szukać przyczyny problemu. Przykład: diagnoza komputerowa wskazuje niewłaściwy skład spalin, ale nie wskazuje problemów z temperaturą pracy silnika. Fachowiec musi wiedzieć, gdzie szukać przyczyny niewłaściwego składu spalin.

Kategorie
Warto przeczytać
Najczęstsze usterki manualnych skrzyń biegów
Dawniej manualne skrzynie biegów uważane były za niemal bezawaryjne i często bez problemu wytrzymywały setki tysięcy kilometrów. Dziś, z racji tego, że skrzynie przenoszą znacznie większe obciążenia i momenty obrotowe...
Regeneracja pompy wtryskowej w warsztacie AUTODOKTOR OJCZYK
Pompa wtryskowa zwana również pompą paliwa ma za zadanie zasilać pod odpowiednim ciśnieniem układ paliwowy jednostki napędowej. Dzięki temu możliwe jest właściwe dozowanie paliwa przez wtryskiwacze, co z kolei...
Dobór odzieży a przepisy BHP
Odzież robocza i ochronna są jednymi z ważniejszych elementów, w które powinien zostać wyposażony każdy pracownik. Obowiązek ich zapewnienia przez pracodawcę wynika z obowiązujących przepisów w zakresie...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas