Artykuł sponsorowany
Regeneracja DPF/FAP aktywna a pasywna. Porównanie

Regeneracja DPF/FAP aktywna a pasywna. Porównanie

Urządzeniami DPF/FAP nazywa się filtry cząstek stałych stosowane w samochodach z silnikiem Diesla. Ich zadaniem jest wychwytywanie sadzy, tak aby ograniczyć emisję spalin. Jest to niezwykle istotne dla zdrowia ludzi, bo wspomniane cząstki są rakotwórcze. Używanie filtrów jest zatem konieczne, ale aby mogły spełniać swoją funkcję prawidłowo, muszą być w dobrym stanie. Który sposób regeneracji sprawdzi się najlepiej?

Filtry cząstek stałych – informacje ogólne

Skrótów DPF i FAP używa się zamiennie. Pochodzą one od nazwy filtra w języku angielskim (diesel particulate filter) oraz francuskim (filtre à particules). Urządzenie to stanowi część układu wydechowego, montuje się je za katalizatorem. Ceramiczny korpus filtra otacza puszka ze stali nierdzewnej.

Na czym polega działanie urządzenia? Filtry DPF/FAP wyłapują i zatrzymują cząstki stałe pochodzące z silnika, a następnie wypalają je w swoim wnętrzu. Ten drugi etap wpływa na dłuższą żywotność wspomnianego elementu. Sadza, którą wyłapują, jest produkowana zwłaszcza w czasie rozruchu pojazdu i pracy w niskich temperaturach. Cząstki stałe są bardzo trujące, dlatego w celu ochrony zdrowia ludzi, konieczne jest stosowanie DPF/FAP. Jednak filtry z czasem się zużywają, dlatego potrzebna jest ich regeneracja.

Aktywna i pasywna regeneracja filtrów DPF/FAP

Pasywna regeneracja to nic innego jak opisane wcześniej spalanie sadzy. Żeby jednak do niego doszło, samochód musi pracować na wyższych obrotach przez dłuższy czas, a nie wszyscy kierowcy mają taką możliwość, chociażby ci poruszający się głównie w miastach. Jeśli nie ma zatem możliwości pasywnej regeneracji DPF/FAP, komputer inicjuje regenerację aktywną. Polega ona na pompowaniu przez wtryskiwacze porcji oleju napędowego w celu podwyższenia temperatury spalin. Niestety z racji tego, że proces odbywa się samoistnie, kierowca może go przypadkiem przerwać, co nie wpłynie dobrze na stan filtra. Dlatego lepszą opcją będzie regeneracja w warsztacie.

Regeneracja filtra w warsztacie samochodowym

Czasem wykonanie regeneracji samemu jest bardzo trudne. Dzieje się tak też dlatego, że w filtrach, poza sadzą, zbiera się popiół, którego nie da się usunąć samodzielnie. Wtedy konieczne jest skorzystanie z pomocy specjalistów. Przed podjęciem działań konieczne jest upewnienie się, czy DPF nie jest uszkodzony. Regenerację przeprowadza się poprzez nagrzewanie filtra przez około 12 godzin, aż do momentu spopielenia sadzy. Następnym etapem jest usunięcie z DPF pozostałości po zanieczyszczeniach – tłumaczy pracownik firmy Regeneracja DPF i FAP Tomasz Słomiński. Cały proces jest przeprowadzany w kontrolowanych warunkach, z pomocą profesjonalnego sprzętu. Wykwalifikowani pracownicy będą w stanie prawidłowo zregenerować filtr i poprawić jest stan.
Kategorie
Warto przeczytać
Charakterystyka olejów przekładniowych
Oleje przekładniowe to nic innego jak ciecze smarne, znajdujące zastosowanie między innymi w skrzyniach biegów. Używane są również w przekładniach i mechanizmach różnicowych. Rodzaj oleju zawsze należy dobierać...
Urządzenia do kontroli finalnej i ich rola w procesach przemysłowych
Urządzenia kontroli finalnej odgrywają ważną rolę w procesach produkcyjnych. Ich zadaniem jest sprawdzenie gotowego wyrobu pod kątem technicznym i funkcjonalnym. Taka weryfikacja pozwala na wychwycenie egzemplarzy...
Jakie znaczenie ma odpowiedni serwis chłodnicy dla parametrów spalania w samochodach osobowych?
Chłodnica w pojazdach osobowych to komponent o dość prostej budowie, jednakże spełnia on niezwykle ważne zadanie, ponieważ to od jego pracy zależy prawidłowe odprowadzanie ciepła z jednostki napędowej. W przypadku, gdy...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas