Artykuł sponsorowany
Metody usuwania rys samochodowych

Metody usuwania rys samochodowych

Do uszkodzenia lakieru samochodowego wcale nie trzeba stłuczki. Rozmaite rysy i otarcia mogą powstawać nawet podczas zwykłej, codziennej eksploatacji auta. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że dla lakieru zabójcze mogą okazać się szczotki na myjni, owady, rozbijające się na masce podczas bardzo szybkiej jazdy, a nawet nieumiejętnie usunięte ptasie odchody. Jak usunąć rysę na lakierze, jeśli nie udało się zapobiec jej powstaniu?

Kilka słów o lakierze samochodowym

Jeżeli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie właśnie dostrzegłeś rysę na swoim samochodzie i zastanawiasz się, jak usunąć ją możliwie najmniejszym kosztem. Zanim zaczniesz wprowadzać w życie pomysły, które udało ci się znaleźć w sieci, dobrze byłoby dowiedzieć się nieco o strukturze samochodowych powłok lakierniczych. Nie jest to wiedza szczególnie skomplikowana, a przyswojenie jej być może pozwoli ci uniknąć pogorszenia sytuacji.

Karoserię, czyli blachy, z których zbudowane jest nadwozie samochodu, pokrywa kilka warstw zabezpieczeń. Najniżej znajduje się warstwa gruntu, która stanowi ochronę antykorozyjną. Na grunt nakłada się wypełniacz, który pozwala idealnie wygładzić powierzchnię i przygotować ją na przyjęcie kolejnych powłok. Trzecią, najgrubszą warstwę stanowi lakier bazowy, odpowiadający za kolor samochodu. Z wierzchu zabezpieczany jest lakierem bezbarwnym. Klar nadaje połysk karoserii i stanowi ostatnią warstwę jej zabezpieczenia – opowiada ekspert z zakładu blacharsko-lakierniczego MORĄG w Kielcach.

Dobierz metodę naprawy do stopnia uszkodzenia lakieru

Jeżeli rysa nie sięga głęboko, a więc uszkodzeniu uległa wyłącznie warstwa lakieru bezbarwnego, naprawa nie powinna być szczególnie skomplikowana, a być może uda ci się ją przeprowadzić samodzielnie. Strzeż się jednak domowych sposobów maskowania rys. Absolutnie nie korzystaj z porad, sugerujących wcieranie w lakier pasty do zębów czy innych, łatwo dostępnych środków. Powierzchniowe zadrapania możesz usunąć za pomocą specjalnej kredki lub wosku koloryzującego. Takie kosmetyki samochodowe nie są drogie, a z ich pomocą uda ci się skutecznie, chociaż jedynie chwilowo zażegnać problem płytkich rys.

Kredki i woski do samodzielnego użytku sprawdzają się zatem do maskowania uszkodzeń klaru, którego warstwa ma ok. 0,04 mm, czyli naprawdę niewiele. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie ustalić, jak głębokie jest uszkodzenie, koniecznie zdecyduj się na odwiedziny w zakładzie lakierniczym. Lakiernik szybko i dokładnie oceni stopień oraz głębokość uszkodzenia powłok karoserii, będzie też w stanie doradzić najlepsze rozwiązanie. Jeśli ubytek ma rozległą powierzchnię, ale nie jest głęboki, może zaproponować polerowanie lakieru lub usuwanie rys i obtarć metodą SSR. Jeżeli doszło do uszkodzenia lakieru bazowego lub, co gorsza, pod nim rozpoczęły się już procesy korozyjne, niezbędne będzie lakierowanie; żadna z metod wymienionych wcześniej nie stanowi wystarczającego rozwiązania na dłuższy czas i nie jest w stanie rozwiązać problemu rdzy.

Właściciele samochodów niekiedy odwlekają decyzję o oddaniu auta do profesjonalnej lakierni ze względu na koszty takiego przedsięwzięcia. Tymczasem szybka i fachowa reakcja na wykrycie uszkodzeń lakieru to najlepszy sposób na uniknięcie niepotrzebnych wydatków. Każda rysa czy obtarcie skutkuje osłabieniem ochrony karoserii przed korozją, a pozostawienie takich uszkodzeń samym sobie nieuchronnie prowadzi do korozji, którą ciężko zatrzymać. A więc jeśli zależy ci na tym, by samochód nie stracił szybko na urodzie ani na wartości, nawet niepozorne przetarcie powinno skłonić cię do konsultacji z lakiernikiem. Korzystając ze specjalistycznej wiedzy i narzędzi, fachowiec będzie w stanie ustalić, czy w konkretnym przypadku wystarczające będzie uzupełnienie lakieru w miejscu uszkodzenia, czy w ostatecznym rozrachunku bardziej opłacalne będzie lakierowanie całej powierzchni danego elementu.

Kategorie
Warto przeczytać
Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów
Choć manualne skrzynie biegów uważane są za bezawaryjne, to w ich przypadku również mogą zdarzać się pewne usterki. Ich naprawa, wbrew pozorom, bywa trudna. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii,...
Czy folia samochodowa jest bezpieczna dla lakieru?
Jeśli jesteś fanem oryginalnych samochodów i cenisz sobie wysokie walory estetyczne nadwozia, zdecyduj się na auto detailing za pomocą specjalistycznych foli. Folia nie tylko polepszy wygląd Twojego pojazdu, ale także...
Jak działa wspomaganie kierownicy w aucie?
Wspomaganie hydrauliczne kierownicy jest układem działającym w oparciu o pompę hydrauliczną, która z kolei napędzana jest paskiem od silnika samochodu. Pompa ta pracuje przez cały czas, niezależnie od tego, czy samochód...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas