Artykuł sponsorowany
Lutowanie chłodnicy - kiedy to dopuszczalne?

Lutowanie chłodnicy - kiedy to dopuszczalne?

Układ chłodzenia jest jednym z ważniejszych podzespołów. Dzięki jego skutecznej pracy możliwa jest efektywna ochrona jednostki napędowej przed przegrzaniem, a tym samym poważnymi uszkodzeniami związanymi z zatarciem silnika oraz deformacjami cylindrów i tłoków. Dla zagwarantowana efektywnego odprowadzania ciepła chłodnica i wszystkie współpracujące z nią elementy muszą być jednak w dobrym stanie technicznym.

Powody uszkodzenia chłodnicy

Chłodnica jest elementem, który jest w dość dużym stopniu narażony na usterki. Wynika to z jej położenia. Zamontowana na przedzie pojazdu, jest często uszkadzana nawet w czasie stosunkowo niegroźnych stłuczek, zagrażają je też kamienie i drobne przedmioty przedostające się przez szczeliny osłony. Problemem jest także uszkodzenie lamelek czy kanalików podczas nieostrożnego serwisowania innych elementów pojazdu. Nieszczelności chłodnicy w wielu przypadkach są spowodowane korozją, wywołaną nieterminową zmianą płynów, które z czasem tracą swoje właściwości. Do najczęstszych defektów należy odkładanie się wewnątrz chłodnicy kamienia kotłowego, który jest w stanie skutecznie ograniczyć albo zablokować przepływ. Jedną z przyczyn wycieków mogą być też pojawiające się w metalu mikrouszkodzenia wywołane przez powstające podczas jazdy drgania i naprężenia. Do przyczyn awarii chłodnic zalicza się też awarie mocowań i pęknięcia materiału.

Jak można naprawić chłodnicę?

Naprawa chłodnicy jest sposobem na poczynienie znacznych oszczędności, w wielu przypadkach przywracając jej pełną sprawność przy stosunkowo niewielkich kosztach użytych materiałów i robocizny. W ramach regeneracji chłodnic mogą one być płukane środkami chemicznymi, by pozbyć się nagromadzonych osadów i kamienia.

W przypadku przecieków i niewielkich ubytków z powodzeniem można zastosować lutowanie lub zgrzewanie metalu. Wymaga to jednak często usunięcia części lamelek – jeśli będzie ich zbyt dużo ucierpieć może efektywność pracy urządzenia. Metodą na regenerację jest także wymiana rdzenia chłodnicy i wykorzystanie pozostałych części – ramy, przewodów, zbiorników i korków. Po wymianie i montażu uszczelnień regenerowana chłodnica jest poddawana próbie ciśnieniowej.

Regeneracji chłodnic podejmuje się firma MAXIMUS. Jest ona producentem chłodnic oraz elementów układu chłodzenia. 

Kategorie
Warto przeczytać
Co się stało z marką Lancia?
W 2017 roku marka Lancia zajmująca się produkowaniem samochodów zaczęła wycofywać się z rynków europejskich. Firma od długiego czasu była kojarzona z wprowadzaniem nowych, innowacyjnych rozwiązań, które z roku na...
Charakterystyka chłodnic do samochodów sportowych
Wiele producentów oferuje obecnie różnego rodzaju nowoczesne chłodnice, które są dostosowane specjalnie do samochodów sportowych. Chłodnice powinny być niezawodne, gwarantujące bezpieczeństwo dla samochodu, przy...
Jak działa napęd 4WD w autach Mitsubishi?
4WD to nazwa określająca napęd na cztery koła, jest ona skrótem angielskich słów Four Wheel Drive. Czasem używa się zamiennie nazw 4x4 i AWD, chociaż przyjmuje się, że 4WD nie jest napędem stałym, a dołączanym jedynie...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas