Materiał Partnera
Centrowanie koła – na czym polega?

Centrowanie koła – na czym polega?

Centrowanie koła w samochodzie polega na takim ustawieniu kół, aby opony idealnie przylegały do jezdni i nie występowało zjawisko ściągania podczas jazdy pojazdu w którąś ze stron. Geometrię najlepiej jest ustawiać zaraz po zakupie nowych opon, które są jeszcze równe. Wówczas można szybko zdiagnozować geometrię samochodu i zareagować, zanim stanie się coś nieprzewidzianego.

Dlaczego prawidłowa geometria jest taka ważna

Każde koło w samochodzie powinno być prawidłowo wyważone i złożone. Na ogół błędy są wprawdzie niewielkie i wówczas auto lekko się tłucze, ale czasami błąd jest tak duży, że samochód ściąga w bok. Warto pamiętać, że obciążenie dodatkowo musi w równym stopniu obciążać każdą ze stron pojazdu. W przeciwnym wypadku, strona obciążona będzie mieć lepszą przyczepność i większe tarcie, a więc auto będzie wolniej poruszać się od strony nieobciążonej. Centrowanie polega na wyrównaniu na poszczególnych odcinkach obwodu mas koła. Celem jest likwidacja powstawania sił wytrącających koło z jednolitego ruchu obrotowego wokół własnej osi poprzecznej. Brak wyważenia kół w aucie jest szczególnie odczuwalny podczas szybszej jazdy rzędu 80 km/h i więcej. Dlatego po każdym zakupie opon lub wymianie kół należy udać się do dobrego serwisu samochodowego, jak np. P’mix Moto Punkt.

Objawy braku wycentrowania kół

Brak centrowania w kołach samochodowych może powodować szybsze zużycie się opon, łożysk i elementów układu kierowniczego czy amortyzatorów. Skutkiem jest również mniejsza przyczepność kół do nawierzchni oraz pogorszenie efektywności hamowania auta. Nieprawidłowe wyważenie i brak centrowania kół objawia się drganiami całego pojazdu, które narastają wraz ze wzrostem jego prędkości. Powyżej prędkości 80 km/h są one niebezpieczne i znacznie utrudniają prowadzenie samochodu. Centrowanie kół, w szczególności przednich, jest też niezbędne do diagnostyki. Ma bowiem związek z układem kierowniczym, amortyzacją czy hamowaniem.

Skutki źle wyważonych kół

Niewyważenie kół powoduje szybsze niszczenie wielu elementów samochodu. Skutkuje m.in. szybkim i nierównomiernym zużyciem opon. Jeśli koła niewyważone znajdują się na osi przedniej pojazdu, to wywołują intensywne drgania w zawieszeniu oraz układzie kierowniczym. Dzięki temu pojazd traci stabilność. Sygnałem świadczącym o złej geometrii kół jest przede wszystkim ściąganie auta na jedną ze stron. Czasami można zauważyć też, że opony wydają charakterystyczny, piszczący dźwięk podczas pokonywania zakrętów. Tego problemu nie powinno się bagatelizować. Skutkiem może być nawet wypadek samochodowy, zwłaszcza gdy nawierzchnia jest mokra.

Podziel się

Kategorie
Warto przeczytać
Wymiana rozrządu – jak przebiega i kiedy jest potrzebna?
Zadaniem rozrządu jest sterowanie urządzeniami, które doprowadzają paliwo do silnika i usuwają z niego spaliny. Układ rozrządu cechuje się ograniczoną trwałością, dlatego ważne jest, aby wymieniać go regularnie. Jego...
Kiedy lewarek zgrzyta i trzeszczy... Awarie manualnych skrzyń biegów
Manualna skrzynia biegów to jeden z najintensywniej eksploatowanych elementów konstrukcyjnych samochodu. Nic dziwnego, że przytrafiają się mu okresowe awarie. Za część z nich odpowiadamy my sami, choć bywa i tak, że...
Jak dobrać akumulator i jakie są rodzaje akumulatorów samochodowych?
Uszkodzony, a nawet źle dobrany akumulator potrafi utrudnić lub całkowicie uniemożliwić korzystanie z samochodu. Ile modeli, roczników i wersji aut, tyle typów akumulatorów. W jaki sposób znaleźć ten, który sprawdzi się...
Znajdź warsztaty samochodowe