Artykuł sponsorowany
Różnice między księgowością a rachunkowością

Różnice między księgowością a rachunkowością

Księgowość i rachunkowość należą do tej samej dziedziny finansów. Z tego powodu bardzo często traktowane są przez osoby niezwiązane z tą branżą jako synonimy. I o ile w teorii nie jest to tak istotne, to w praktyce może utrudnić komunikację podczas załatwiania spraw w kancelarii doradcy podatkowego lub biura rachunkowego. W prosty sposób wyjaśniamy, czym dokładnie różni się księgowość od rachunkowości.

Na czym polega rachunkowość?

Rachunkowość to rozbudowany system rachunkowy, księgowy oraz sprawozdawczy.  Obejmuje wiele działań finansowych, które polegają na:

  • rejestrowaniu, przetwarzaniu oraz analizie zdarzeń, które mogą mieć wpływ na finanse i dzięki czemu utrzymywana jest dobra kondycja majątkowa firmy,
  • przechowywaniu informacji finansowych danego przedsiębiorstwa,
  • ewidencjonowaniu działalności gospodarczej z wykorzystaniem miernika pieniężnego,
  • przeprowadzaniu wewnętrznej inwentaryzacji,
  • tworzenie precyzyjnych sprawozdań rachunkowych.
Wszystkie informacje umieszczane są w księgach rachunkowych.  Obowiązek ich prowadzenia nałożony jest na banki, powiaty oraz gminy, a także spółki handlowe. Jak mówi doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego, zajmującej się między innymi księgowością firm: Rachunkowość to bardzo szerokie pojęcie. Aby lepiej je zrozumieć wystarczy przyjąć, że jest obrazem wszystkich operacji finansowych, a więc sytuacji majątkowej. Obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa jest posiadanie takiej ewidencji gospodarczej, z której później jest się rozliczanym.

 Czym jest księgowość i co odróżnia ją od rachunkowości?

Księgowość jest jednym z elementów rachunkowości. Ma formę spisu (ewidencji) wszystkich transakcji dotyczących sprzedaży i kupna, a także wynagrodzeń pracowników lub inwestycji. Umożliwia utrzymanie kontroli nad stabilnością finansową firmy i bieżące analizowanie jej sytuacji na rynku ekonomicznym.

Usługi księgowe realizowane są jako:

  • Księgowość uproszczona – można prowadzić ją samodzielne bez korzystania z usług profesjonalnej księgowej. Polega na prowadzeniu Księgi Przychodów i Rozchodów, a w niektórych firmach także karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego.
  • Księgowość pełna – jest rozszerzoną wersją księgowości uproszczonej. Opiera się na wykonywaniu regularnych analiz finansowych, tworzeniu rejestrów majątkowych, a także ustalaniu wysokości zobowiązań podatkowych. Jej prowadzenie wymaga dużej wiedzy, dlatego w tym przypadku warto zawsze udać się po pomoc do biura rachunkowego.
Kategorie
Warto przeczytać
Najlepsze doradztwo księgowe i podatkowe
Zweryfikowanie każdego dokumentu dotyczącego działalności gospodarczej jest niezwykle ważne w kontekście prowadzenia jej zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami oraz normami. Niedostosowanie się do nich może...
Zalety korzystania z biur rachunkowych dla osób z jednoosobową działalnością
Coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Praca na własny rachunek ma wiele plusów, jest jednak zadaniem bardzo odpowiedzialnym – zadaniem dodatkowo utrudnionym przez fakt,...
Księgowi biura rachunkowego BUR wyjaśniają, czym jest ewidencja środków trwałych
Większość firm, które prowadzi księgowość w ramach KPiR lub ksiąg rachunkowych, jest też zobowiązana do sporządzania spisu wszystkich materialnych elementów majątku firmy. Stanowi go ewidencja środków trwałych, która...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas