Artykuł sponsorowany
Różnice między księgowością a rachunkowością

Różnice między księgowością a rachunkowością

Księgowość i rachunkowość należą do tej samej dziedziny finansów. Z tego powodu bardzo często traktowane są przez osoby niezwiązane z tą branżą jako synonimy. I o ile w teorii nie jest to tak istotne, to w praktyce może utrudnić komunikację podczas załatwiania spraw w kancelarii doradcy podatkowego lub biura rachunkowego. W prosty sposób wyjaśniamy, czym dokładnie różni się księgowość od rachunkowości.

Na czym polega rachunkowość?

Rachunkowość to rozbudowany system rachunkowy, księgowy oraz sprawozdawczy.  Obejmuje wiele działań finansowych, które polegają na:

  • rejestrowaniu, przetwarzaniu oraz analizie zdarzeń, które mogą mieć wpływ na finanse i dzięki czemu utrzymywana jest dobra kondycja majątkowa firmy,
  • przechowywaniu informacji finansowych danego przedsiębiorstwa,
  • ewidencjonowaniu działalności gospodarczej z wykorzystaniem miernika pieniężnego,
  • przeprowadzaniu wewnętrznej inwentaryzacji,
  • tworzenie precyzyjnych sprawozdań rachunkowych.
Wszystkie informacje umieszczane są w księgach rachunkowych.  Obowiązek ich prowadzenia nałożony jest na banki, powiaty oraz gminy, a także spółki handlowe. Jak mówi doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego, zajmującej się między innymi księgowością firm: Rachunkowość to bardzo szerokie pojęcie. Aby lepiej je zrozumieć wystarczy przyjąć, że jest obrazem wszystkich operacji finansowych, a więc sytuacji majątkowej. Obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa jest posiadanie takiej ewidencji gospodarczej, z której później jest się rozliczanym.

 Czym jest księgowość i co odróżnia ją od rachunkowości?

Księgowość jest jednym z elementów rachunkowości. Ma formę spisu (ewidencji) wszystkich transakcji dotyczących sprzedaży i kupna, a także wynagrodzeń pracowników lub inwestycji. Umożliwia utrzymanie kontroli nad stabilnością finansową firmy i bieżące analizowanie jej sytuacji na rynku ekonomicznym.

Usługi księgowe realizowane są jako:

  • Księgowość uproszczona – można prowadzić ją samodzielne bez korzystania z usług profesjonalnej księgowej. Polega na prowadzeniu Księgi Przychodów i Rozchodów, a w niektórych firmach także karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego.
  • Księgowość pełna – jest rozszerzoną wersją księgowości uproszczonej. Opiera się na wykonywaniu regularnych analiz finansowych, tworzeniu rejestrów majątkowych, a także ustalaniu wysokości zobowiązań podatkowych. Jej prowadzenie wymaga dużej wiedzy, dlatego w tym przypadku warto zawsze udać się po pomoc do biura rachunkowego.
Kategorie
Warto przeczytać
Na czym polega prowadzenie księgi przychodów i rozchodów?
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów – choć z pozoru dość łatwe – wymaga sporej wiedzy fachowej. Nie każdy z nas potrafi odnaleźć się w meandrach współczesnej księgowości, dlatego bezpieczniej zaufać fachowcom....
Jak rozliczyć pit gdy jeden z małżonków nie pracuje?
Rozliczenie podatkowe może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza gdy jeden z małżonków nie pracuje. W takiej sytuacji warto zastanowić się, jakie są możliwości rozliczenia i jakie korzyści można uzyskać. W tym artykule...
BUR – biuro rachunkowe z kompetencjami w zakresie doradztwa podatkowego
Rynek outsourcingu księgowo-rachunkowego rośnie w siłę. Według analiz w ciągu kolejnych kilku lat jego wielkość wzrośnie aż o połowę. Dzieje się tak dlatego, że dzisiejsze nowoczesne przedsiębiorstwa wolą skupiać się na...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas