Artykuł sponsorowany
Różnice między księgowością a rachunkowością

Różnice między księgowością a rachunkowością

Księgowość i rachunkowość należą do tej samej dziedziny finansów. Z tego powodu bardzo często traktowane są przez osoby niezwiązane z tą branżą jako synonimy. I o ile w teorii nie jest to tak istotne, to w praktyce może utrudnić komunikację podczas załatwiania spraw w kancelarii doradcy podatkowego lub biura rachunkowego. W prosty sposób wyjaśniamy, czym dokładnie różni się księgowość od rachunkowości.

Na czym polega rachunkowość?

Rachunkowość to rozbudowany system rachunkowy, księgowy oraz sprawozdawczy.  Obejmuje wiele działań finansowych, które polegają na:

  • rejestrowaniu, przetwarzaniu oraz analizie zdarzeń, które mogą mieć wpływ na finanse i dzięki czemu utrzymywana jest dobra kondycja majątkowa firmy,
  • przechowywaniu informacji finansowych danego przedsiębiorstwa,
  • ewidencjonowaniu działalności gospodarczej z wykorzystaniem miernika pieniężnego,
  • przeprowadzaniu wewnętrznej inwentaryzacji,
  • tworzenie precyzyjnych sprawozdań rachunkowych.
Wszystkie informacje umieszczane są w księgach rachunkowych.  Obowiązek ich prowadzenia nałożony jest na banki, powiaty oraz gminy, a także spółki handlowe. Jak mówi doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego, zajmującej się między innymi księgowością firm: Rachunkowość to bardzo szerokie pojęcie. Aby lepiej je zrozumieć wystarczy przyjąć, że jest obrazem wszystkich operacji finansowych, a więc sytuacji majątkowej. Obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa jest posiadanie takiej ewidencji gospodarczej, z której później jest się rozliczanym.

 Czym jest księgowość i co odróżnia ją od rachunkowości?

Księgowość jest jednym z elementów rachunkowości. Ma formę spisu (ewidencji) wszystkich transakcji dotyczących sprzedaży i kupna, a także wynagrodzeń pracowników lub inwestycji. Umożliwia utrzymanie kontroli nad stabilnością finansową firmy i bieżące analizowanie jej sytuacji na rynku ekonomicznym.

Usługi księgowe realizowane są jako:

  • Księgowość uproszczona – można prowadzić ją samodzielne bez korzystania z usług profesjonalnej księgowej. Polega na prowadzeniu Księgi Przychodów i Rozchodów, a w niektórych firmach także karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego.
  • Księgowość pełna – jest rozszerzoną wersją księgowości uproszczonej. Opiera się na wykonywaniu regularnych analiz finansowych, tworzeniu rejestrów majątkowych, a także ustalaniu wysokości zobowiązań podatkowych. Jej prowadzenie wymaga dużej wiedzy, dlatego w tym przypadku warto zawsze udać się po pomoc do biura rachunkowego.
Kategorie
Warto przeczytać
Elementy obsługi księgowej
Zgodnie z ustawą o rachunkowości, każda firma jest zobowiązana do prowadzenia rozliczeń i sprawowania nadzoru nad księgami. W praktyce przedsiębiorstwa korzystają z usług wyspecjalizowanych ekspertów w zakresie...
Jak korygować błędy księgowe?
Błędy zdarzają się w każdego typu dokumentach, również i w rachunkowości. W przypadku błędów księgowych procedurę ich korygowania określają odpowiednie przepisy, które możemy znaleźć w Ustawie o rachunkowości. Z naszego...
Usługi księgowe dostosowane do potrzeb Twojej firmy
W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu dostosowanie usług księgowych do specyficznych potrzeb firmy jest kluczowe dla jej sukcesu. Honney Money Biuro Rachunkowe w Błoniu doskonale rozumie znaczenie indywidualnego...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas