Artykuł sponsorowany
Elementy obsługi księgowej

Elementy obsługi księgowej

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, każda firma jest zobowiązana do prowadzenia rozliczeń i sprawowania nadzoru nad księgami. W praktyce przedsiębiorstwa korzystają z usług wyspecjalizowanych ekspertów w zakresie księgowości. Może być to osoba zatrudniania przez firmą jako pracownik wewnętrzny. Można również skorzystać z usług zewnętrznego biura rachunkowego. Co wchodzi w zakres obsługi księgowej?

Obsługa księgowa jest konieczna, nawet jeśli prowadzisz niewielką firmę. Prowadzenie ksiąg to nie tylko wyliczanie zysków i strat, ale szeroki zakres działań, które trzeba przeprowadzać regularnie, by przedsiębiorstwo mogło funkcjonować efektywnie, a jednocześnie zgodnie z prawem. Przepisy mogą się zmieniać, a Tobie, jako osobie odpowiedzialnej za całokształt działalności firmy, może być trudno być z nimi na bieżąco. Dlatego powierzenie ksiąg w ręce specjalisty jest najlepszym rozwiązaniem. Co wchodzi w zakres zadań księgowego?

Czym zajmuje się księgowy?

Do zadań osoby prowadzącej księgi należy kompleksowa obsługa jednego lub kilku obszarów księgowości firmy. W zakres jej działań wchodzi nadzór nad należnościami, zobowiązaniami, środkami trwałymi przedsiębiorstwa oraz podatkami. Według pracownika Biura Rachunkowego Compo-System z Łodzi, konkretny zakres prac zależy od specyfiki, wielkości i branży w jakiej działa firma zlecająca obsługę. W zależności od tego, czy zakład zajmuje się produkcją, sprzedażą czy świadczeniem usług, specyficzne zadania księgowego będą skupiać się na nieco innych obszarach.

Podstawowe działania, jakie wykonuje osoba odpowiedzialna za prowadzenie ksiąg, dotyczą jednak podobnych zagadnień. Prowadzi ona ewidencję finansowo-księgową oraz księgę przychodów i rozchodów. Są to zbiory danych, które występują w każdej działalności gospodarczej.

Zadania księgowego

Przeważnie księgowy w firmie zajmuje się przygotowywaniem przelewów, obsługą kadr i płac, czyli wszelkimi rozliczeniami z pracownikami, takimi jak wypłaty wynagrodzenia, wyliczenia podatków i składek ubezpieczeń, a także rozliczaniem delegacji i podróży służbowych. Ważnym elementem obsługi księgowej jest również prowadzenie ksiąg przychodów i rozchodów. Jest to główny dokument w każdej firmie, który stanowi bazę do dalszych rozliczeń, takich jak odliczanie podatku VAT czy sporządzenie zeznań rocznych na potrzeby wewnętrzne przedsiębiorstwa oraz dla urzędów kontrolujących jego działalność, takich jak urząd skarbowy czy urząd statystyczny.

Warto pamiętać, że zatrudnienie skutecznego księgowego jest istotne nie tylko ze względu na wymagania prawne, ale również może znacząco wpłynąć na sposób zarządzanie firmą. Dlatego powinieneś dobrze zaplanować wybór osoby lub firmy, której powierzysz pieczę nad księgami swojego przedsiębiorstwa.

Kategorie
Warto przeczytać
Kontrola z urzędu skarbowego – co musisz wiedzieć?
Prowadząc firmę, przedsiębiorca powinien liczyć się z kontrolą z urzędu skarbowego. Czynności sprawdzające są zwykle stresujące – tym bardziej, że polskie prawo podatkowe jest dość skomplikowane. Warto być więc zawsze...
Na czym polega prowadzenie ksiąg rachunkowych?
Każdy przedsiębiorca w swojej działalności musi dbać o księgowość. Niektórzy prowadzą ją na własną rękę, a inni powierzają te obowiązki doświadczonym specjalistom. Dobrze prowadzona księgowość jest nie tylko...
Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe?
Zagadnienia podatkowe i kwestie finansowe nie są łatwym tematem. Dlatego kiedy prowadzimy własną działalność, nie chcemy zajmować się tymi sprawami. Boimy się popełnienia błędów, które mogłyby doprowadzić do trudnych...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas