Artykuł sponsorowany
Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Turbosprężarki są stosowane przez producentów samochodów, aby podwyższyć moc mniejszego silnika. Ten zabieg pozwala na przyzwoity moment obrotowy w autach z niewielką pojemnością motoru. Element ten nie jednak wieczny, a kupując samochód na rynku wtórnym trzeba liczyć się z dodatkowym wydatkiem na naprawę lub wymianę turbosprężarki. Sprawdźmy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek.

Wirnik sercem turbosprężarki

Wady fabryczne i błędy eksploatacyjne użytkowników, a także zwyczajne zużycie – to najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. W większości przypadków problemy wiążą się z zaniedbaniem ze strony poprzednich użytkowników auta. Najważniejszym składnikiem turbosprężarki jest wirnik, który składa się z turbiny napędzanej przez strumień spalin oraz sprężarki tłoczącej powietrze do cylindrów silnika. Podczas pracy wirnik może obracać się z prędkością 200 000 obrotów na minutę, a turbosprężarka potrafi rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza. Należy ją zatem odpowiednio chłodzić i smarować doprowadzanym pod ciśnieniem olejem i pamiętać, że wejście na wysokie obroty od razu po włączeniu silnika powoduje zatarcie łożyska wirnika, ponieważ olej nie zdąży rozprowadzić się dokładnie po elementach turbosprężarki.

Brak odpowiedniej ilości oleju

Równie niebezpieczne jest zbyt szybkie wyłączanie silnika. Po takiej operacji turbina kręci się nadal, ale pompa nie dostarcza już do niej oleju, a krótka przerwa w jego dopływie może spowodować nieodwracalne skutki. Dodatkowo w tym przypadku dochodzi też do zwęglania oleju, który zapycha urządzenie i przyczynia się do uszkodzenia łożysk ślizgowych. Należy pamiętać, że przedłużenie okresu żywotności turbosprężarki związane jest z wymianą oleju częściej niż zaleca producent. Z każdym przejechanym odcinkiem ze względu na pracę jednostki napędowej wzrasta bowiem ilość sadzy i różnorodnych opiłków.

Uszkodzenie wirnika

Na awarię turbosprężarki wpływa także chwilowy brak smarowania, który powoduje zwiększone tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, przyczyniając się do przegrzania i nadmiernego zużycia tych elementów. Wirnik może również zostać uszkodzony, gdy do turbiny dostanie się ciało stałe – dochodzi wtedy do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami, które nie są w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia i przyspieszają zużycie łożysk – wyjaśnia właścicielka firmy Turbosprężarki Aurelia Białas, której głównym profilem działalności jest regeneracja i sprzedaż turbosprężarek.
Kategorie
Warto przeczytać
Jak poprawić widoczność w aucie? Hydrofobizacja szyb i lusterek, polerowanie lamp
Dobra widoczność w trakcie jazdy to jedna z podstaw bezpiecznego poruszania się samochodem. Istotne znaczenie mają tu jednak nie tylko warunki pogodowe czy predyspozycje kierowcy, ale też – a może przede wszystkim –...
Piaskowanie felg aluminiowych jako sposób na ich regenerację
Felgi aluminiowe z czasem użytkowania tracą swój pierwotny wygląd. Z regeneracją takowych możemy łączyć prostowanie za pomocą specjalnej maszyny – wówczas jednak mówimy raczej o renowacji. Sposobem na regenerację felg...
Jak często wymieniać olej silnikowy w aucie?
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Tylko dzięki niemu układ smarowania może właściwie działać. Dodatkowo to od jego jakości, a także terminów wymiany zależy żywotność oraz sprawność...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas