Materiał Partnera
Jak zmienić koło w samochodzie?

Jak zmienić koło w samochodzie?

Decydując się na jazdę samochodem, należy mieć świadomość, że w każdej chwili nasz pojazd może ulec awarii, dlatego warto wozić niezbędny sprzęt naprawczy oraz części zamienne ze sobą. Jednym z takich elementów są koła zapasowe. Awaria ogumienia w trakcie jazdy może być niebezpieczna, ale dzięki umiejętnemu zachowaniu można sobie poradzić nawet z takim problemem.

Co zrobić tuż po przebiciu opony?

Jeżeli samochód zaczyna skręcać w jedną stronę bez naszej pomocy i przy okazji słychać dudniący dźwięk, nie należy panikować, ostro hamować lub wykonywać gwałtownych manewrów na drodze. W tym czasie warto znaleźć miejsce na twardym i płaskim podłożu, na którym można się swobodnie zatrzymać, najlepiej na parkingu lub w zatoce. Kolejnym krokiem jest włączenie świateł awaryjnych i ustawienie w odpowiedniej odległości trójkąta ostrzegawczego. Przed jakimikolwiek czynnościami związanymi ze zmianą koła, warto także wypakować bagaże, aby zmniejszyć wagę pojazdu, oraz założyć na siebie kamizelkę z odblaskami.

Jak przygotować się do wymiany koła?

Należy pamiętać, aby przechowywane przez nas koło zapasowe (ewentualnie dojazdówka) były gotowe do użycia. Warto w tym celu regularnie kontrolować w nim ciśnienie. Oprócz koła przydatne będą: podnośnik oraz klucze służące do demontażu i montażu. Po zaciągnięciu hamulca ręcznego i wrzuceniu biegu pierwszego lub wstecznego można przystąpić do pracy, którą zaczynamy od poluzowania śrub w feldze. W sytuacji, gdy stosujemy śruby zabezpieczające, należy mieć ze sobą właściwą przejściówkę do ich odkręcenia. Teraz trzeba pod samochód podłożyć podnośnik dokładnie sprawdzając, gdzie znajduje się miejsce dla jego górnej końcówki. W przypadku miękkiego podłoża pod podnośnikiem można także ułożyć deskę dla stabilności pojazdu.

Założenie zapasowej felgi z ogumieniem

Po podniesieniu samochodu o kilka centymetrów należy sprawdzić, czy nadal jest on stabilny. Dopiero wtedy można odkręcić śruby i ściągnąć koło chwytając za jego dolną część bez wkładania rąk między oponę a błotnik. Kolejnym krokiem jest założenie felgi z zapasowym ogumieniem na piastę i dokręcenie śrub włożonych na krzyż. Tutaj warto pamiętać, że w samochodzie osobowym zalecany moment dokręcenia kluczem dynamometrycznym wynosi 110-130 Nm, a w sportowych nawet 500 Nm.

W takim przypadku może wystąpić jednak problem przy braku odpowiednich urządzeń, takich jak np. klucz pneumatyczny – wyjaśnia specjalista z serwisu kół i opon samochodowych SPEEDGUM, który specjalizuje się w serwisowaniu kół, sprzedaży opon, wymianie kół dojazdowych oraz świadczeniu usług tokarskich – przetaczaniu otworów centralnych w felgach oraz dorabianiu pierścieni centrujących na wymiar.
Kategorie
Warto przeczytać
Jak wygląda i kiedy jest potrzebna wymiana klocków hamulcowych?
Wymiana klocków hamulcowych jest jedną z najłatwiejszych napraw, dlatego nie warto z nią zwlekać. Sprawny układ hamulcowy ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, ale też innych uczestników ruchu...
Bezpieczeństwo autogazu
Na temat paliwa gazowego zdania w społeczności kierowców są mocno podzielone. Poza entuzjastami, którzy doceniają oszczędności płynące z tego rozwiązaniami istnieje grupa zmotoryzowanych pozostających sceptyczna do tej...
Jak znaleźć dobrego mechanika? Garść praktycznych porad
Awaria samochodu potrafi napsuć nerwów. W takiej sytuacji konieczna okaże się pomoc wykwalifikowanego mechanika. Cała sztuka polega na tym, by fachowiec któremu powierzymy nasze auto rzeczywiście znał się na rzeczy. W...
Znajdź warsztaty samochodowe