Materiał Partnera
Jak zmienić koło w samochodzie?

Jak zmienić koło w samochodzie?

Decydując się na jazdę samochodem, należy mieć świadomość, że w każdej chwili nasz pojazd może ulec awarii, dlatego warto wozić niezbędny sprzęt naprawczy oraz części zamienne ze sobą. Jednym z takich elementów są koła zapasowe. Awaria ogumienia w trakcie jazdy może być niebezpieczna, ale dzięki umiejętnemu zachowaniu można sobie poradzić nawet z takim problemem.

Co zrobić tuż po przebiciu opony?

Jeżeli samochód zaczyna skręcać w jedną stronę bez naszej pomocy i przy okazji słychać dudniący dźwięk, nie należy panikować, ostro hamować lub wykonywać gwałtownych manewrów na drodze. W tym czasie warto znaleźć miejsce na twardym i płaskim podłożu, na którym można się swobodnie zatrzymać, najlepiej na parkingu lub w zatoce. Kolejnym krokiem jest włączenie świateł awaryjnych i ustawienie w odpowiedniej odległości trójkąta ostrzegawczego. Przed jakimikolwiek czynnościami związanymi ze zmianą koła, warto także wypakować bagaże, aby zmniejszyć wagę pojazdu, oraz założyć na siebie kamizelkę z odblaskami.

Jak przygotować się do wymiany koła?

Należy pamiętać, aby przechowywane przez nas koło zapasowe (ewentualnie dojazdówka) były gotowe do użycia. Warto w tym celu regularnie kontrolować w nim ciśnienie. Oprócz koła przydatne będą: podnośnik oraz klucze służące do demontażu i montażu. Po zaciągnięciu hamulca ręcznego i wrzuceniu biegu pierwszego lub wstecznego można przystąpić do pracy, którą zaczynamy od poluzowania śrub w feldze. W sytuacji, gdy stosujemy śruby zabezpieczające, należy mieć ze sobą właściwą przejściówkę do ich odkręcenia. Teraz trzeba pod samochód podłożyć podnośnik dokładnie sprawdzając, gdzie znajduje się miejsce dla jego górnej końcówki. W przypadku miękkiego podłoża pod podnośnikiem można także ułożyć deskę dla stabilności pojazdu.

Założenie zapasowej felgi z ogumieniem

Po podniesieniu samochodu o kilka centymetrów należy sprawdzić, czy nadal jest on stabilny. Dopiero wtedy można odkręcić śruby i ściągnąć koło chwytając za jego dolną część bez wkładania rąk między oponę a błotnik. Kolejnym krokiem jest założenie felgi z zapasowym ogumieniem na piastę i dokręcenie śrub włożonych na krzyż. Tutaj warto pamiętać, że w samochodzie osobowym zalecany moment dokręcenia kluczem dynamometrycznym wynosi 110-130 Nm, a w sportowych nawet 500 Nm.

W takim przypadku może wystąpić jednak problem przy braku odpowiednich urządzeń, takich jak np. klucz pneumatyczny – wyjaśnia specjalista z serwisu kół i opon samochodowych SPEEDGUM, który specjalizuje się w serwisowaniu kół, sprzedaży opon, wymianie kół dojazdowych oraz świadczeniu usług tokarskich – przetaczaniu otworów centralnych w felgach oraz dorabianiu pierścieni centrujących na wymiar.
Kategorie
Warto przeczytać
Wielospecjalistyczna firma motoryzacyjna – Serwis Toyota Sowier
Czy zakład mechaniki i elektroniki pojazdu, może łączyć się z serwisem Bosch, punktem blacharsko-lakierniczym, firmą auto detailingową, a także z hurtownią części motoryzacyjnych? Oczywiście, że tak! Pomimo tego, iż w...
Jak serwisować klimatyzację samochodową?
Niesprawna klimatyzacja samochodowa nie tylko nie chłodzi wnętrza w upalne dni, ale także może być niebezpieczna dla zdrowia. Rozwijające się grzyby i drobnoustroje mogą przyczynić się do alergii. Sprawdź, jak dbać o...
Przegląd rejestracyjny samochodu – kiedy, gdzie, za ile?
Przegląd auta jest niezbędny do przedłużenia ważności dowodu rejestracyjnego. Warto go wykonać również przed dłuższą podróżą lub wtedy, gdy jeden z podzespołów auta nie działa poprawnie. Jesteś właścicielem samochodu?...
Znajdź warsztaty samochodowe