Artykuł sponsorowany
Jak sprawdzić stan akumulatora w pojeździe?

Jak sprawdzić stan akumulatora w pojeździe?

Akumulator to bez wątpienia jeden z najistotniejszych elementów każdego samochodu – dostarcza on energii do rozruchu silnika, a także do zasilenia instalacji elektrycznej, obsługującej między innymi alarm, komputer pokładowy czy klimatyzację. Z czasem możemy zauważyć, że akumulator nie działa tak samo, jak kiedy był nowy. W jaki sposób sprawdzić jego stan? O czym należy pamiętać?

Sprawdzenie poziomu elektrolitu

W starszych modelach akumulatorów kontrola poziomu elektrolitu zalecana jest co roku. W nowoczesnych, bezobsługowych akumulatorach możemy sprawdzać go tylko wtedy, kiedy stwierdzimy spadek wydajności akumulatora. Jak sprawdzić ten parametr akumulatora? Wystarczy spojrzeć na obudowę – większość akumulatorów posiada znacznik poziomu elektrolitu. Jeśli poziom płynu znajduje się poniżej znacznika, należy go uzupełnić używając do tego wody destylowanej lub demineralizowanej – dostaniemy ją na każdej stacji benzynowej. Jeśli na obudowie akumulatora nie ma znacznikiem, elektrolit powinniśmy uzupełniać do poziomu około 1 cm powyżej  płyt czynnych akumulatora. Poziom elektrolitu jest bardzo ważny – jeśli jest zbyt niski płyty są narażone na korozję. Nie powinniśmy jednak lać wody zbyt dużo, gdyż prowadzi to do rozrzedzenia elektrolitu i osłabia jego wydajność.

Pomiar stanu naładowania akumulatora

Możemy go wykonać przy użyciu tak zwanego areometru, który bada gęstość elektrolitu

Gęstość elektrolitu w akumulatorze zmienia się w zależności od stopnia naładowania urządzenia – mówi specjalista firmy Bat ProfiPrzy pełnym naładowaniu areometr powinien wskazywać gęstość na poziomie 1,28 g/cm3. Zaleca się, żeby badanie wykonywać pod całonocnym postoju samochodu.

Jeśli nie możemy użyć areometru ze względu na utrudniony dostęp do cel z elektrolitem, możemy użyć mierników napięcia. Spoczynkowe napięcie powinno wynosić 12,4 V – jeśli wynik jest niższy, powinniśmy podładować akumulator. Napięcie po uruchomieniu silnika powinno z kolei wynosi nie mniej niż 13,8 V – jeśli jest niższe, oznacza to uszkodzenie akumulatora.

Akumulator się poci

Wielu kierowców przekonanych jest, że stan akumulatora należy sprawdzać głównie zimą, bowiem to wtedy mamy największe problemy z odpaleniem silnika. W rzeczywistości również latem może dochodzić do uszkodzenia akumulatorów i jego wadliwej pracy. Podczas ciepłych dni komora silnika z akumulatorem nagrzewa się – jeśli akumulator jest nieszczelny, woda z elektrolitu będzie parować i gromadzić się pod maską. Nocą, kiedy temperatura spada, woda zacznie skraplać się. Zauważymy wtedy, że akumulator samochodowy „poci się”. Należy zwrócić uwagę na takie sytuacje.

Kategorie
Warto przeczytać
Zadbaj o swoje VOLVO wraz z warsztatem samochodowym MOTOMAR
Volvo to marka samochodów osobowych, która łączy funkcjonalność, wyposażanie i jakość aut segmentu premium z atrakcyjniejszymi cenami pojazdów klasy ekonomicznej. Szwedzki koncern od lat podbija rynek dzięki swojemu...
Profesjonalne usługi mechaniki pojazdowej – warsztat i sklep w jednym!
Dzisiejsze warsztaty mechaniki pojazdów, aby zdobyć klientów, muszą wyróżniać się na rynku innowacyjnością zaplecza technicznego, a także szerokim zakresem oferowanych usług. Tak jest w przypadku firmy Sekar, która...
Zasady korzystania z podnośników samochodowych
Zadaniem podnośnika samochodowego jest wygodne uniesienie pojazdu do wysokości, która umożliwia pracownikowi wykonanie niezbędnych czynności serwisowych. Jest to nieodłączny element wyposażenia każdego nowoczesnego...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas