Artykuł sponsorowany
Czym charakteryzują się przejściowe oleje napędowe?

Czym charakteryzują się przejściowe oleje napędowe?

Olej napędowy używany w pojazdach jest substancją wrażliwą na niską temperaturę. Przy niskich temperaturach poniżej minus 15 stopni Celsjusza, z oleju napędowego mogą wytrącać się parafiny. Może on też mętnieć i się rozwarstwiać. Taki stan może znacznie utrudniać przepływ paliwa przez przewody i tym samym uniemożliwiać pracę silnika. Dlatego sprzedawcy wyraźnie rozgraniczają rodzaje paliwa, dopasowując jego rodzaj do pory roku.

Co to jest paliwo przejściowe?

 Na stacjach i w przedsiębiorstwach zajmujących się sprzedażą i dystrybucją paliwa rozgranicza się rodzaje paliw na każdą porę roku. Są paliwa letnie, zimowe i przejściowe. Właśnie paliwa przejściowe są najważniejsze, bo pozwalają w miarę płynnie przejść od paliwa letniego do zimowego lub odwrotnie.

 – Temperatura, jaka jest w danej chwili na dworze, ma zasadnicze znaczenia zwłaszcza w silnikach typu Diesel. Właśnie tam występuje możliwość zablokowania filtra przez cząsteczki parafiny, która wytrąca się przy niskich temperaturach – wyjaśnia pracownik firmy EL-BO PALIWA


Latem w ogóle nie ma tego problemu – można wtedy z powodzeniem jeździć na zimowym paliwie, ale nigdy zimą na paliwie letnim, bo efekt może być niezbyt korzystny.

 Przejściowy olej jest przystosowany do temperatur panujących na wiosnę i jesienią. Już na etapie produkcji dodawane są do niego specjalne związki, podobne do tych z paliwa zimowego, jednak występujące w innych proporcjach. Zaletą paliw przejściowych jest też niskie występowanie siarki, której ilość wynosi 0,005%. Powoduje to lepszą czystość spalin i pozytywnie działa na kondycję silnika i aparatury wtryskowej.

W jakich miesiącach stosuje się paliwa przejściowe?

 W Polsce istnieją przepisy regulujące czas, w którym stacje paliw sprzedają paliwo i oleje przejściowe. Dotyczy to pór wiosennej i letniej. Wiosną jest to okres od 1 marca do 15 kwietnia, a jesienią – czas od 1 października do 15 listopada. Sprzedawany wtedy olej napędowy ma właściwości, które nie pozwalają na wytrącanie się parafiny do temperatury minus 10 stopni.

W tych okresach sprzedawcy paliw zobowiązani są dostosować rodzaj paliwa do przepisów. Nierzadko sprzedawcy z własnej inicjatywy dostarczają odpowiedni rodzaj paliwa, gdy tylko warunki pogodowe faktycznie trochę się różnią od tych, które zakładałby kalendarz.

 Ponadto producenci i sprzedawcy paliwa, w miesiącach zimowych polecają paliwo „arktyczne”. Jest ono odpowiednie do używania przy wyjątkowych mrozach. Skład tego paliwa pozwala na bezawaryjną pracę silnika w bardzo niskich temperaturach.

Kategorie
Warto przeczytać
Demontaż samochodu krok po kroku
Jedynie legalna kasacja pojazdu i jego demontaż pozwalają uzyskać niezbędne w celu wyrejestrowania samochodu dokumenty. Cały proces demontażu samochodu ma na celu jego recykling, czyli pozyskanie surowców wtórnych do...
Dlaczego należy regularnie wymieniać olej silnikowy w pojeździe?
Podczas pracy silnika samochodowego powstaje w nim wysokie tarcie, a co za tym idzie - ciepło. To, w połączeniu z zanieczyszczeniami stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa mechanizmu. Aby redukować szanse, że...
Czym zajmują się stacje kontroli pojazdów?
Stacje kontroli pojazdów oferują przede wszystkim przeprowadzanie badań diagnostycznych, które są niezbędne do rejestracji każdego pojazdu, a także do przedłużenia jej ważności. Obowiązek ten jest uregulowany prawnie...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas