Artykuł sponsorowany
Na czym polega ryczałt ewidencjonowany?

Na czym polega ryczałt ewidencjonowany?

Ryczałt ewidencjonowany jest jedną z form rozliczania podatku dochodowego przez przedsiębiorców. Ryczałtem mogą rozliczać się z urzędem skarbowym tylko niektórzy przedsiębiorcy, a mianowicie ci, którzy prowadzą działalność samodzielnie lub w formie spółki osobowej. Na czym dokładnie polega ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i czemu warto rozważyć taką możliwość?

Ryczałt ewidencjonowany jako atrakcyjna forma opodatkowania

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest preferencyjną, uproszczoną formą opodatkowania i polega na płaceniu stałej stawki podatkowej. Jak wskazuje sama nazwa tej formy rozliczania się z fiskusem, przedsiębiorca opłaca podatek od swoich przychodów, a nie od dochodów. Oznacza to, że podczas rozliczenia nie może odliczyć kosztów uzyskania przychodu – wyjaśnia ekspert z biura rachunkowego GALANT w Szczecinie.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy, największą zaletą opodatkowania ryczałtem są niskie stawki, określane na podstawie rodzaju prowadzonej działalności. W 2019 roku najwyższa, dwudziestoprocentowa stawka podatku ryczałtowego obowiązuje wolne zawody, a więc np. lekarzy i tłumaczy; z kolei najniższa stawka (2%) dotyczy m.in. usług związanych z chowem i hodowlą zwierząt oraz działalności rybackiej. Firmy działające w branży gastronomicznej i handlu mogą korzystać z ryczałtu ze stawką 3% (nie dotyczy to sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%), zaś dla przedsiębiorstw budowlanych i transportowych stawka wynosi 5,5%. Kolejną korzyścią płynącą z opodatkowania ryczałtem jest możliwość rozliczania się w okresach kwartalnych.

Jak powiedzieliśmy już we wstępie, z możliwości rozliczania się ryczałtem mogą korzystać tylko firmy o określonej formie prowadzenia działalności, jednak wymogów jest więcej. Bardzo ważnym warunkiem wyboru ryczałtu jest wysokość przychodu w poprzednim roku; kwota nie może przekraczać 250 tys. euro. Ze zryczałtowanej formy opodatkowania wyłączone są niektóre branże. Z takiego sposobu ewidencjonowania i rozliczania podatku nie mogą korzystać m.in. właściciele lombardów, aptek, firm ochroniarskich i detektywistycznych, a także przedsiębiorstwa działające w handlu częściami samochodowymi.

Jak wygląda księgowość u ryczałtowców?

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się na zasadzie ryczałtu, czyli tzw. ryczałtowcy, zobowiązani są do prowadzenia księgowości uproszczonej w postaci ewidencji przychodów. W takiej ewidencji należy ująć wyłącznie przychody z działalności, z pominięciem kosztów, które w tym przypadku nie mają przecież wpływu na wysokość podatku. W sytuacji gdy przedsiębiorstwo zatrudnia pracowników, obok ewidencji przychodów musi być prowadzona również ewidencja zatrudnienia. Z kolei jeśli firma posiada majątek trwały, wymagane jest również prowadzenie ewidencji takich środków. Obowiązkiem, o którym nie powinni zapominać ryczałtowcy, jest konieczność rozliczania wszystkich przychodów, a więc nie tylko kwot należnych z tytułu świadczonych usług i sprzedawanych towarów. Opodatkowaniu podlegają więc także dotacje, odszkodowania, odsetki na firmowych rachunkach bankowych czy przychody ze sprzedaży składników majątku.

Chociaż ryczałt ewidencjonowany nazywamy księgowością uproszczoną, jego poprawne prowadzenie nie zawsze jest łatwe. Na szczęście przedsiębiorcy nie muszą prowadzić ewidencji samodzielnie. Ryzyko pomyłek zawsze można ograniczyć przez współpracę z dobrym biurem rachunkowym.

Kategorie
Warto przeczytać
Na kim spoczywa obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych?
Sprawozdania finansowe sporządza się po zakończeniu roku obrotowego oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych. Traktuje się je jako najistotniejsze dla przedsiębiorstwa raporty podsumowujące stan majątku jednostki, źródła...
Kto może się rozliczać w oparciu o ryczałt ewidencjonowany?
W dzisiejszych czasach rosnącego zainteresowania własną działalnością gospodarczą, wiele osób zastanawia się, jak najbardziej efektywnie rozliczać się z fiskusem. Jednym z najprostszych i często najbardziej opłacalnych...
Kiedy należy sporządzić audyt finansowy w przedsiębiorstwie?
Wielu osobom, słowo „audyt” kojarzy się z kontrolą ogromnych nieprawidłowości związanych z zaistnieniem dużych afer finansowych. Tymczasem jest to rodzaj kontroli wewnętrznej, zwykłego badania, które prowadzi biegły...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×