Artykuł sponsorowany
Na czym polega i kogo obowiązuje Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Na czym polega i kogo obowiązuje Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Jednolity Plik Kontrolny to sposób na załatanie dziury budżetowej i uszczelnienie systemu podatkowego wprowadzony przez Ministerstwo Finansów. Czym jest JPK i jakie konsekwencje niesie dla przedsiębiorców? Kto podlega obowiązkowi dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego? Oto najważniejsze informacje, jakie powinni mieć na ten temat właściciele firm.

Czym jest Jednolity Plik Kontrolny?

Obowiązek dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego wprowadzono 1 lipca 2016 roku na mocy art. 193a ordynacji podatkowej. Na ten moment nie dotyczy on wszystkich przedsiębiorców, ale zapowiedziano zmiany zmierzające ku temu, aby objął wszystkich prowadzących działalność gospodarczą. Czym jest JPK?

Po zmianach w ordynacji podatkowej pojawił się zapis, w myśl którego organ podatkowy może zażądać przekazania części lub całości ksiąg prowadzonych elektronicznie, o ile księgowość jest prowadzona właśnie w ten sposób. Podatnik nie jest zatem zobligowany do regularnego przesyłania danych finansowych, musi natomiast generować je, gromadzić i przechowywać, na wypadek gdyby urząd zwrócił się do niego z żądaniem udostępnienia tych informacji. Dotyczy to każdej formy elektronicznej księgowości, niezależnie od tego, czy prowadzimy ją w specjalnie do tego przygotowanym programie, czy też w np. w poczciwym arkuszu kalkulacyjnym

Kogo dotyczy Jednolity Plik Kontrolny?

Zmiany wprowadzane są stopniowo. Od początku roku 2017 zaczęły dotyczyć małych, średnich i dużych firm, natomiast po 1 stycznia 2018 będzie to dotyczyło także mikroprzedsiębiorstw. Jednolity Plik Kontrolny to kolejny obowiązek fiskalny nakładany na przedsiębiorców, który niestety nie ułatwia prowadzenia działalności, natomiast zmusza do opóźniającej właściwą pracę papierkowej roboty. Na szczęście można powierzyć opiekę nad elektroniczną księgowością specjalistom. Może to być np. biuro rachunkowe Micash. To prosty sposób na odciążenie swojej głowy oraz uwolnienie czasu i zasobów firmy po to, aby skupić się na tym, z czego się ona utrzymuje. 

Kategorie
Warto przeczytać
Co wchodzi w skład sprawozdania finansowego?
Większość przedsiębiorstw ma obowiązek sporządzania raportów, które podsumowują ich działalność. Jednym ze sposobów na wykonanie takiego raportu jest sprawozdanie finansowe. Czym jest oraz co wchodzi w jego skład i...
Koszty uzyskania przychodu - czym są, jak się je wylicza, co można uwzględnić?
Koszty uzyskania przychodu to ogromnie istotny parametr, zarówno w ocenie kondycji biznesowej firmy, jak i w przypadku zeznań podatkowych. W tym drugim przypadku dotyczy to zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników na...
Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się zawsze z koniecznością odprowadzania podatków. Dlatego przedsiębiorcy są prawnie zobligowani do zbierania informacji finansowych w formie księgowości pełnej lub...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×