Artykuł sponsorowany
Kto może prowadzić księgowość uproszczoną?

Kto może prowadzić księgowość uproszczoną?

Marzenia o posiadaniu własnej firmy można spełnić dziś o wiele prościej niż kilkanaście lat temu. Oprócz tego, że da się założyć działalność dosłownie bez wychodzenia z domu, łatwiej też postarać się o finansowanie całego przedsięwzięcia. Mowa tu, chociażby o dofinansowaniach, nisko oprocentowanych pożyczkach i różnego rodzaju ulgach.

Choć wszystko to do tej pory brzmi świetnie, należy wiedzieć, że zanim oficjalnie zostaniemy uznani za przedsiębiorcę czeka nas kilka ciężkich decyzji. Przed nami między innymi wybór formy prawnej, metody rozliczania się z urzędem skarbowym czy też jednego z podejść do tematu rachunkowości.

Księgowość – informacje wstępne

Każda firma zobowiązana jest do przejrzystego rejestrowania swych operacji finansowych. Służą do tego oczywiście tak zwane księgi, które zasadniczo dzielą się na dwa rodzaje: pełne i uproszczone. Księgowość uproszczona, co sugeruje nam już sama nazwa, należy do mniej zaawansowanych rozwiązań. Idealnie sprawdza się przy niewielkich biznesach, zarządzanych przez początkujących ludzi interesu. Co ważne, nie pociąga ona za sobą takich kosztów, jak typ pełny – zatrudnienie profesjonalisty do zajęcia się naszymi sprawami naprawdę nie wyjdzie drogo.

Uwarunkowania prawne

Jak łatwo da się odgadnąć – mówi osoba reprezentująca łódzkie Biuro księgowe Enigma w Łodzito przepisy określają, jakie podmioty skorzystać mogą z uproszczonej księgowości. Są to na chwilę obecną osoby fizyczne, spółki cywilne, spółki jawne, spółki partnerskie oraz spółdzielnie socjalne. To jednak nie koniec obostrzeń – ich przychody za poprzedni rok obrotowy nie mogą przekroczyć dwóch milionów euro. Limit ten przelicza się na złotówki po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na dzień 30 września roku poprzedzającego ten obrotowy. Pamiętajmy, że w przypadku minimalnego nawet przekroczenia owego progu, firma zostaje zobligowana do korzystania z pełnych ksiąg.

Metody rozliczania się z US

Należy wiedzieć, że pojęcie uproszczonej księgowości odnosimy też do konkretnych metod rozliczania się z fiskusem. Mamy tu na myśli kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i – najpopularniejszą – księgę przychodów i rozchodów. Wszystkie trzy wiążą się ze stosunkowo nieskomplikowanymi sposobami gromadzenia informacji finansowych.

Ewidencjonowanie

Dodajmy do tego, że w niektórych sytuacjach konieczne okaże się prowadzenie dodatkowych rejestrów. Wymienić możemy ewidencję wyposażenia, środków trwałych, przebiegu pojazdu oraz ewidencję odnoszącą się do VAT-u. Gdy przedsiębiorca jest vatowcem, ciąży na nim obowiązek udostępniania danych dotyczących tego właśnie podatku, a także wypełniania stosownych deklaracji: miesięcznych bądź kwartalnych.

Księga przychodów i rozchodów

Pomijając różne niuanse pojawiające się przy rozliczeniach na podstawie karty podatkowej i ryczałtu, zajmijmy się jeszcze krótko specyfiką KPiR, czyli księgi przychodów i rozchodów. To, jak powinna ona wyglądać określa specjalne rozporządzenie ministra finansów. Spotkamy się więc tam z 17 kolumnami, których wartości należy podsumowywać pod koniec każdego miesiąca. Istotne jest też to, że koszty uzyskania przychodu przedsiębiorcy mogą ujmować na dwa sposoby. Chodzi o metodę uproszczoną i memoriałową.

Współpraca z biurem rachunkowym

I choć opisywany rodzaj księgowości da się rzecz jasna prowadzić samodzielnie, bez ciągłego podpatrywania zmieniających się przepisów oraz poszerzania wiedzy na temat finansów, będzie to w zasadzie niemożliwe. Jak już wspominaliśmy, koszty oddelegowania tej pracy do biura rachunkowego nie są wcale wysokie. Płacąc niewielką sumę zyskujemy wolny czas i pewność, że wszystko zostanie wykonane jak należy.

Kategorie
Warto przeczytać
Przewaga technologiczna w pośrednictwie finansowym
Współpraca przynosi korzyści. Tak maksyma znajduje zastosowanie również w branży pośrednictwa finansowego. Dobrze przygotowane firmy skupiające pośredników kredytowych i ubezpieczeniowych powodują, że praca sprzedawców...
Jak wybrać biuro rachunkowe dla firmy?
Małe i średnie firmy, które nie posiadają własnego działu księgowego, często korzystają z usług zewnętrznych biur rachunkowych, którym powierzają swoją dokumentację finansową. O sukcesie wzajemnej współpracy decyduje...
Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe?
Zagadnienia podatkowe i kwestie finansowe nie są łatwym tematem. Dlatego kiedy prowadzimy własną działalność, nie chcemy zajmować się tymi sprawami. Boimy się popełnienia błędów, które mogłyby doprowadzić do trudnych...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×