Artykuł sponsorowany
Jaki jest główny cel i kolejne etapy inwentaryzacji?

Jaki jest główny cel i kolejne etapy inwentaryzacji?

Cel inwentaryzacji jest oczywisty: chodzi o ustalenie, czy stan faktyczny wszystkich składników majątku przedsiębiorstwa jest zgodny z zapisami w dokumentach. Proces pełnej, przeprowadzonej starannie inwentaryzacji, można podzielić na kilka etapów. Najważniejszy i zazwyczaj najbardziej pracochłonny jest spis z natury. Przedstawimy przebieg inwentaryzacji ze zwróceniem uwagi na istotne elementy jej kolejnych etapów.

Przeprowadzanie inwentaryzacji jest obowiązkiem wszystkich firm, które prowadzą Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów. Inwentaryzację roczną należy zakończyć do 15 stycznia. Poniżej przedstawiamy kolejne etapy inwentaryzacji.

Etap 1: przygotowanie inwentaryzacji

Pierwszym elementem przygotowania inwentaryzacji jest wydanie przez kierownika jednostki zarządzenia nakazującego przeprowadzenie inwentaryzacji. Jeżeli w przedsiębiorstwie nie działa stała komisja inwentaryzacyjna, w zarządzeniu można ją powołać i wyznaczyć zespoły spisowe. Liczba pracowników zaangażowanych bezpośrednio w czynności  inwentaryzacyjne zależy od wielkości majątku firmy i jej rozległości przestrzennej.

Na ważny aspekt powoływania zespołów spisowych zwraca uwagę specjalista reprezentujący biura rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i Szczecinie:

Ważne jest, aby członkami zespołów spisowych nie były osoby materialnie odpowiedzialne za spisywane składniki majątku ani też pracownicy prowadzący ewidencję księgową. Chodzi o to, aby zapewnić maksymalną bezstronność spisu.

Kolejnym krokiem jest skompletowanie wszystkich potrzebnych dokumentów, np. arkuszy spisowych oraz ustalenie szczegółowego harmonogramu prac inwentaryzacyjnych. Dwa wymienione dokumenty są tym ważniejsze, im większy (w znaczeniu liczby składników) majątek podlega spisowi. Niezwykle ważne jest też odpowiednie oznakowanie wszystkich składników majątku, aby ułatwić i przyspieszyć pracę zespołów spisowych.

Etap 2: spis z natury

Spis z natury, który nazywany jest często remanentem, to najbardziej pracochłonny i wymagający niekiedy wielu dni pracy. Przy większych wolumenach ewidencjonowanych obiektów przydatne będą etykiety i czytniki kodów. Sprawdzenie dotyczy również sald bankowych i należności od kontrahentów.

Celem spisu z natury jest zaewidencjonowanie wszystkich składników majątku, co pozwala ustalić stan faktyczny i przygotować zestawienie do porównania ze stanami księgowymi. Od rzetelności spisu zależy sens całej inwentaryzacji. Przy większych spisach warto wyznaczyć osoby, które będą nadzorowały pracę zespołów spisowych. Przydaje się też zaangażowanie kierowników komórek merytorycznych przedsiębiorstwa: powinni przygotować spisywane składniki majątku do łatwego wglądu i służyć pomocą zespołom spisowym.

Spis kończy się przygotowaniem sprawozdań z przeprowadzonych czynności i dostarczeniem ich wraz z arkuszami spisowymi do działu księgowości. Tradycyjnie spis prowadzony był (i ciągle jeszcze w wielu firmach jest) na arkuszach papierowych. Jednak znacznie wygodniejsze i szybsze jest użycie arkuszy elektronicznych. W połączeniu z czytnikami kodów pozwalają one na automatyzację wielu czynności spisowych. Dzięki temu nie tylko przyspieszeniu ulega tempo prac, ale też minimalizuje się ryzyko błędów.

Etap 3: porównanie spisów z natury z zapisami w ewidencji księgowej

Zestawienie stanu faktycznego i stanu w ewidencji księgowej może doprowadzić do wykrycia różnic. Jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że rozbieżności wynikają z błędów w czasie spisu z natury, to trzeba go powtórzyć dla wybranych składników majątku. Różnice mogą być zarówno nadwyżkami, jak i niedoborami – w obu przypadkach komisja inwentaryzacyjna powinna określić możliwe przyczyny powstania rozbieżności pomiędzy zapisami w ewidencji a stanem faktycznym. Typowe przyczyny to m.in. uszkodzenie sprzętu, ulotnienie się jakiejś substancji, przekroczenie terminu przydatności do użycia, ale także marnotrawstwo lub nawet kradzież. Ostateczną decyzję w sprawie sposobu rozliczenia różnic podejmuje kierownik jednostki.

Etap 4: Aktualizacja informacji i zakończenie inwentaryzacji

Gdy już wszystkie wychwycone różnice zostaną wyjaśnione, należy zaktualizować stan składników majątku w ewidencji księgowej. Ostatni etap inwentaryzacji przewiduje również wyceny poszczególnych pasywów i aktywów zgodnie z zasadami, które określa polityka rachunkowości. Jest to też moment na podjęcie decyzji w sprawie rozliczenia osób, które są materialnie odpowiedzialne za zidentyfikowane niedobory (lub nadwyżki). Wobec osób, które dopuściły się nadużyć, można wyciągnąć konsekwencje, np. w postaci obciążenia materialnego czy udzielenia upomnienia.

Inwentaryzację kończy zbiorcze sprawozdanie. Wszystkie dokumenty powinny zostać zarchiwizowane. Ważne są też wnioski końcowe i rekomendacje dotyczące zarówno prowadzenia przyszłych inwentaryzacji, jak i zmiany sposobów zarządzania majątkiem. Ujawnione nieprawidłowości powinny stać się impulsem do podjęcia działań naprawczych.

Jakie kary grożą za brak inwentaryzacji?

Co do zasady, to nie ma obowiązku przesłania protokołu inwentaryzacji do organów kontrolnych. Wynika stąd, że jeżeli w naszej firmie nie zostanie przeprowadzona kontrola, to nie musimy obawiać się konsekwencji. W razie wszczęcia kontroli skarbowej może pojawić się żądanie, aby przedstawić dokumenty inwentaryzacyjne z ostatnich 5 lat (przez taki okres mamy obowiązek je przechowywać). Jeżeli nie będziemy w stanie tego zrobić może być podstawą do orzeczenia, że błędnie prowadziliśmy ewidencję przychodu. Stąd już tylko krok do uznania, że niewłaściwie obliczaliśmy wysokość przychodu, a wraz z nim podatku. Takie rozumowanie zmierza do decyzji o określeniu przychodu w drodze oszacowania, co może być bardzo niekorzystne.

W opisanej sytuacji należy też liczyć się z możliwością nałożenia grzywny. Podstawą jest artykuł 61 Kodeksu karnego skarbowego, który mówi: „kto nierzetelnie lub wadliwie prowadzi księgę, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych”.

Kategorie
Warto przeczytać
Kiedy i jak zgłosić darowiznę od rodziców?
Właśnie otrzymałeś pieniądze lub kosztowny prezent od rodziców lub dalszej rodziny? Zastanawiasz, się czy musisz udokumentować ten fakt i opłacić podatek? Dowiedz się, kiedy trzeba zgłosić otrzymanie darowizny od...
Jakie podatki płacą polscy przedsiębiorcy?
Założenie firmy w Polsce to nie tylko stworzenie dobrego biznesplanu i realizowanie usług czy produkcji. Oprócz zarabiania pieniędzy i zarządzania, do obowiązków osoby prowadzącej działalność gospodarczą...
Obowiązek sprawozdawczy wobec GUS. Kiedy i kogo dotyczy?
Firmy muszą nie tylko wypełniać swoje obowiązki związane ze składaniem i rozliczaniem deklaracji skarbowych czy dokumentów wymaganych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ale również muszą przygotowywać i dostarczać...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×