Artykuł sponsorowany
Jak stworzyć firmową politykę rachunkości?

Jak stworzyć firmową politykę rachunkości?

Prowadzisz firmę lub dopiero planujesz rozpoczęcie działalności gospodarczej? Pamiętaj, że każde przedsiębiorstwo w Polsce powinno opracować swoją politykę rachunkowości. Taki wymóg na organizacje pozarządowe nakłada Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Z lektury poniższego tekstu dowiesz się, czym jest polityka rachunkowości i w jaki sposób ją przygotować.

Czym jest polityka rachunkowości?

Zgodnie z brzmieniem art. 10. 1. ustawy o rachunkowości jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości […]. W myśl art. 4. 1. ustawy jednostki obowiązane są stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. Ustawa wyjaśnia również, w jaki sposób należy rozumieć przyjęte zasady rachunkowości – są to wybrane i stosowane przez daną jednostkę rozwiązania, zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych. Firmowa polityka rachunkowości musi być zgodna z ustawą i Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości. Jej wdrożenie i przestrzeganie ma z jednej strony usprawnić prowadzenie księgowości w przedsiębiorstwach, z drugiej zaś ułatwić sprawowanie kontroli organom skarbowym.

Jak przygotować politykę rachunkowości?

Firmowa polityka rachunkowości jest bardzo obszernym dokumentem; zgodnie z art. 10. ustawy musi zawierać zasady:

  • określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych;
  • metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego;
  • sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej: zakładowego planu kont, wykazu ksiąg rachunkowych, opisu systemu przetwarzania danych;
  • systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów.
Ustawodawca nakłada obowiązek sporządzenia polityki rachunkowości na kierownika jednostki, czyli na właściciela przedsiębiorstwa, prezesa lub członków zarządu. Jednak opracowanie takiego dokumentu dla osób bez znajomości przepisów księgowych jest zadaniem niezwykle trudnym. Dlatego firmom, które zlecają nam obsługę księgową, proponujemy również stworzenie firmowej polityki finansowej – mówi specjalista z Biura Rachunkowego Paweł Tchórowski.

Jeżeli zdecydujesz się na zlecenie przygotowania zasad rachunkowości zewnętrznemu księgowemu, pamiętaj, że wciąż jesteś zobowiązany do zatwierdzenia gotowego dokumentu. Zapoznaj się z nim i, w razie wątpliwości, nie bój się zadawać księgowemu pytań. Polityka rachunkowości będzie ważna dopiero w momencie, kiedy złożysz na niej swój podpis.

 

 

Kategorie
Warto przeczytać
Private banking – czy inwestowanie bez ryzyka jest możliwe?
Klienci zamożni mają spore możliwości, gdy mowa o inwestowaniu zgromadzonych środków. Korzystając z bankowości prywatnej, mogą podpisywać z bankami umowy o prowadzenie dobrze oprocentowanych lokat bankowych.Lokata...
Co będzie lepsze dla jednoosobowej firmy – ryczałt czy PKPiR?
Obie formy rozliczenia z fiskusem mają swoje zalety i ograniczenia. Nie można arbitralnie stwierdzić, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej lepsze będzie prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i...
Rynek wymiany walut – fakty i mity
Kursy walut zmieniają się właściwie nieustannie. Ich wahania wprowadzają wiele pytań, zwłaszcza wśród osób, które nie zajmują się rynkiem wymiany walut zawodowo. Szukając na nie odpowiedzi, możemy napotkać – zwłaszcza w...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×