Artykuł sponsorowany
Jak prowadzić księgowość w małej firmie?

Jak prowadzić księgowość w małej firmie?

Na sukces przedsiębiorstwa wpływa wiele czynników. Najważniejsze z nich to dobry pomysł na biznes, atrakcyjna oferta i przemyślana strategia marketingowa. Niestety, nawet najlepszy plan biznesowy nie powiedzie się, jeśli zlekceważymy znaczenie księgowości i zaniedbamy ten obszar działalności. Podpowiadamy, jak zająć się księgowością w małych firmach.

Księgowość w małej firmie. Czy na pewno taka prosta?

Małe firmy w Polsce mają możliwość korzystania z uproszczonej formuły księgowości, przy czym przedsiębiorca samodzielnie wybiera dogodny model rozliczenia z urzędem skarbowym – przy opodatkowaniu liniowym i wg skali podatkowej może prowadzić księgę przychodów i rozchodów; przy opodatkowaniu ryczałtem prowadzi ewidencję przychodów. Tzw. mała księgowość z założenia ma być ułatwieniem dla przedsiębiorców z sektora MŚP, jednak bardzo często zdarza się, że jej prowadzenie komplikuje obowiązek prowadzenia dodatkowych ewidencji, np. wyposażenia, środków trwałych czy przebiegu pojazdu. Podatnicy VAT muszą też pamiętać o prowadzeniu rejestru zakupu i sprzedaży VAT oraz terminowym przekazywaniu do urzędu deklaracji VAT-7 (miesięcznie lub kwartalnie). W efekcie osoby, które nie mają doświadczenia w księgowości, często gubią się w zawiłych przepisach i popełniają kosztowne dla przedsiębiorstwa błędy.

Księgowość w firmie obejmuje nie tylko sprawy podatkowe. Kolejną instytucją, z którą przedsiębiorca musi się rozliczać regularnie i terminowo – bez względu na to, czy zatrudnia pracowników, czy nie – jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych – przypomina ekspert z biura rachunkowego AUREUS w Lublinie.

Bezpieczne prowadzenie księgowości

Teoretycznie do prowadzenia księgowości małej firmy wystarczy samodyscyplina, podstawowa wiedza z zakresu księgowości i dobry program księgowy (oraz umiejętność obsługiwania go). Natomiast praktyka pokazuje, że jest zupełnie inaczej, i że zdecydowanie bezpieczniejszą opcją jest powierzenie obsługi księgowej profesjonalistom. Z dobrym biurem rachunkowym warto skonsultować się jeszcze na etapie zakładania firmy, aby doradca pomógł przy wyborze najlepszej w danym przypadku formy opodatkowania i dopełnieniu wszelkich formalności.

Prawo podatkowe zmienia się na tyle szybko, że nawet najlepszy program komputerowy nie zastąpi umiejętności doświadczonego księgowego. Prowadzenie firmowej księgowości to przecież dużo więcej, niż wypełnianie tabelek w programie obliczeniowym. Dobry księgowy nie tylko dba o właściwą komunikację z urzędami (wysyłka plików JPK-VAT i rozliczeń rocznych) oraz obsługę ZUS, ale jest też w stanie szybko reagować na zmieniające się okoliczności w prawie i na bieżąco podsuwać przedsiębiorcy najlepsze rozwiązania. Współpraca z biurem rachunkowym jest dużym ułatwieniem dla małych przedsiębiorców, którzy nie muszą martwić się ewentualnymi kontrolami z US lub karami ZUS, a zamiast tego mogą w pełni poświęcić się sprawom kluczowym dla dalszego rozwoju firmy.

Czy samodzielne prowadzenie działalności się opłaca? Nie. Jeśli zależy ci na bezpieczeństwie firmowych finansów, skontaktuj się z dośw

Kategorie
Warto przeczytać
Ryczałt ewidencjonowany z Kancelarią Księgową Skarła: kiedy warto rozważyć taką formę opodatkowania?
W dobie ciągle zmieniających się przepisów podatkowych przedsiębiorcy poszukują optymalnych rozwiązań dla swojej działalności. Jednym z nich jest ryczałt ewidencjonowany, który może przynieść wiele korzyści. Czy warto...
Podaruj swoim pracownikom niezapomniane upominki na Wielkanoc
Święta Wielkanocne kojarzą nam się z wiosną, zielenią i radością. Co prawda, nie jest to okres tak kultywowany pod względem prezentów, jak Boże Narodzenie, ale nie zmienia to faktu, że warto obdarować swoich pracowników...
Czym są ceny transferowe?
Ceny transferowe dotyczą transakcji zawieranych pomiędzy powiązanymi ze sobą podmiotami. Ich powiązanie jest związane z tym, że jeden podmiot wywiera określony wpływ na drugi.  Często nazywa się je także cenami...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas