Materiał Partnera
Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Choć manualne skrzynie biegów uważane są za bezawaryjne, to w ich przypadku również mogą zdarzać się pewne usterki. Ich naprawa, wbrew pozorom, bywa trudna. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii, które dotykają ręczne skrzynie biegów.

Nie takie niezawodne

W Polsce wciąż największą popularnością cieszą się samochody wyposażone w manualną skrzynię biegów. Jej rodzaj jest jednym z głównych kryteriów, którymi kieruje się wielu kupujących. Ręczne skrzynie biegów wśród naszych rodaków mają bowiem opinię bezawaryjnych, jednak nie jest to zgodne z prawdą.

-Nie da się ukryć, że manualne skrzynie biegów też czasem się psują. Co gorsze, niektóre awarie ciężko naprawić, ponieważ producenci samochodów ograniczają dostęp do części zamiennych. Awariom ulegać może wiele podstawowych elementów, jak również tych, które z nimi współpracują, takie jak dwumasowe koło zamachowe czy sprzęgła – zauważa nasz rozmówca reprezentujący PIT STOP – Serwis Ogumienia.

Awarie manualnych skrzyń biegów – przyczyny

Wśród głównych powodów występowania usterek w manualnych skrzyniach biegów wymienić należy jakość wykonania mechanizmów, złe użytkowanie oraz eksploatację.

Ręczne skrzynie mogą psuć się także przez zbyt dużą moc i moment obrotowy, które można często zaobserwować we współczesnych silnikach. Awarie pojawiają się, ponieważ mechanizm pojazdu musi przenosić zbyt duże jak na ich warunki przeciążenia – producenci nie są chętni do podnoszenia masy pojazdów, a tym samym ich spalania. To jedna z głównych przyczyn awarii manualnych skrzyń biegów, a jej występowanie gwarantuje, że prędzej czy później dojdzie do usterki.

Innym powodem awarii ręcznej skrzyni biegów może być także ich poziom ośrodka smarnego, dlatego warto przyjrzeć się mu wtedy, gdy zauważycie, że poszczególnie przełożenia ciężko wchodzą. W manualnych przekładniach mieści się 1,2-1,5 litra oleju (trzeba jednak wziąć pod uwagę jego lepkość), a jego poziom jest bardzo istotny, ponieważ wyciek nawet najmniejszej ilości oleju może nagle pogorszyć komfort pracy skrzyni. Warto więc pamiętać, że w przypadku ewentualnej awarii poszukiwanie przyczyn zacząć należy od upewnienia się czy nie doszło do wycieku, a także od dokonania pomiaru poziomu oleju lub jego wymiany.

Jedną z usterek w manualnej skrzyni biegów może być zgrzytanie w trakcie zmiany przełożeń. Przyczyną tego może być awaria elementów, które umieszczone są pod skrzynią, do której dochodzi na wskutek źle wyregulowanych linek i wybieraka lub (w mniej optymistycznej wersji) problemami z synchronizatorami znajdującymi się we wnętrzu skrzyni biegów. W przypadku drugiej opcji trzeba być przygotowanym na poniesienie dużych kosztów naprawy, jednak nie da się ich ominąć – długotrwała jazda z tego rodzaju usterką to prosta droga do uszkodzenia kół zębatych.

Podziel się

Kategorie
Warto przeczytać
Monitoring GPS pojazdów
Systemy nawigacji satelitarnej (z ang. Global Positioning System; w skrócie GPS) znajdują coraz szersze zastosowanie w codziennym życiu – między innymi przy ochronie obiektów stałych i ruchomych. Doskonałym tego...
Wymiana rozrządu – jak przebiega i kiedy jest potrzebna?
Zadaniem rozrządu jest sterowanie urządzeniami, które doprowadzają paliwo do silnika i usuwają z niego spaliny. Układ rozrządu cechuje się ograniczoną trwałością, dlatego ważne jest, aby wymieniać go regularnie. Jego...
Jak dobrać akumulator i jakie są rodzaje akumulatorów samochodowych?
Uszkodzony, a nawet źle dobrany akumulator potrafi utrudnić lub całkowicie uniemożliwić korzystanie z samochodu. Ile modeli, roczników i wersji aut, tyle typów akumulatorów. W jaki sposób znaleźć ten, który sprawdzi się...
Znajdź warsztaty samochodowe