Materiał Partnera
Kiedy lewarek zgrzyta i trzeszczy... Awarie manualnych skrzyń biegów

Kiedy lewarek zgrzyta i trzeszczy... Awarie manualnych skrzyń biegów

Manualna skrzynia biegów to jeden z najintensywniej eksploatowanych elementów konstrukcyjnych samochodu. Nic dziwnego, że przytrafiają się mu okresowe awarie. Za część z nich odpowiadamy my sami, choć bywa i tak, że usterka wynika z wiekowości pojazdu czy wielotysięcznego przebiegu. Z jakimi typami awarii spotykamy się najczęściej? Najważniejsze z nich prezentujemy poniżej. Zapraszamy do lektury.

Nieodpowiedni poziom oleju

Lewarek skrzyni biegów odmawia posłuszeństwa, a zmianie przełożeń towarzyszy charakterystyczny zgrzyt? Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy uczynić w takiej sytuacji, jest kontrola poziomu oleju w skrzyni. Standardowa przekładnia manualna działa prawidłowo przy zakresie oleju 1,2-2,5 litra. Ewentualne niedobory możemy sprawdzić za pośrednictwem otworu rewizyjnego (znajduje się on z boku skrzyni biegów). W uzupełnieniu braków olejowych pomogą nam również specjaliści z profesjonalnego warsztatu samochodowego.

Wyeksploatowanie mechanizmów

Mechanizm skrzyni biegów ulega stopniowemu wyrobieniu. Każdy pokonany kilometr odciska swoje piętno na elementach konstrukcyjnych – poduszce mocującej skrzynię, sprzęgle czy dwumasowym kole zapasowym. Zużyciu możemy zapobiec jedynie do pewnego stopnia, dbając o właściwie posługiwanie się skrzynią biegów (szczegóły poniżej). Powstałe uszkodzenia naprawimy natomiast w warsztacie. 

Większości usterek możemy pozbyć się za kilkadziesiąt, najwyżej kilkaset złotych. Poważne awarie to już koszty kilkutysięczne. Nie warto więc czekać z naprawą do ostatniej chwili. W skrajnym przypadku okaże się ona zwyczajnie nieopłacalna – przestrzega ekspert serwisu samochodowego Sabat z Lublina.

Nieprawidłowe użytkowanie

Awaria skrzyni biegów często jest wywołana nieprawidłowym użytkowaniem. Chodzi przede wszystkim o niewłaściwie operowanie lewarkiem – np. wykonywanie gwałtownych ruchów ukośnych czy brak posługiwania się sprzęgłem. Częstym grzechem jest też jazda na zbyt niskich obrotach (prowadząca do zużycia koła zamachowego i łożysk w skrzyni) oraz przewlekłe podróżowanie z kołem dojazdowym (w przypadku osi napędzanej; może skutkować zniszczeniem dyferencjału). Złe nawyki sieją spustoszenie nawet w nowych samochodach, prowadząc w krótkim czasie do bardzo poważnych uszkodzeń.

Niska jakość podzespołów

Koncerny samochodowe wychodzą naprzeciw potrzebom kierowców, oferując im szereg udogodnień. Równocześnie szukają jednak oszczędności na kosztach produkcji podzespołów. W efekcie, wiele pojazdów (nawet tych pochodzących od renomowanych marek) posiada skrzynie biegów nienajlepszej jakości – źle znoszące przeciążenia wynikającej z dużej mocy czy momentu obrotowego silnika. Takim sytuacjom nie jesteśmy w stanie zapobiec inaczej, niż regularną kontrolą stanu technicznego pojazdu w renomowanym warsztacie. Pamiętaj! Przezorny zawsze zabezpieczony. A często też bogatszy o koszty potencjalnej naprawy…

Podziel się

Kategorie
Warto przeczytać
Jak wygląda i kiedy jest potrzebna wymiana klocków hamulcowych?
Wymiana klocków hamulcowych jest jedną z najłatwiejszych napraw, dlatego nie warto z nią zwlekać. Sprawny układ hamulcowy ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, ale też innych uczestników ruchu...
Jak często trzeba zmieniać tarcze hamulcowe
Tarcze hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów układu hamulcowego. Gdy stykają się z klockami hamulcowymi, powstaje tarcie umożliwiające zatrzymanie się samochodu. Tarcie to generuje niekiedy ciepło sięgające...
Zalety posiadania samochodu z turbosprężarką
Na polskich drogach coraz częściej spotkać można samochody wyposażone w turbosprężarki. Urządzenia te swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim temu, że ich zastosowanie zwiększa moc pojazdu przy jednoczesnym...
Znajdź warsztaty samochodowe