Materiał Partnera
Kiedy lewarek zgrzyta i trzeszczy... Awarie manualnych skrzyń biegów

Kiedy lewarek zgrzyta i trzeszczy... Awarie manualnych skrzyń biegów

Manualna skrzynia biegów to jeden z najintensywniej eksploatowanych elementów konstrukcyjnych samochodu. Nic dziwnego, że przytrafiają się mu okresowe awarie. Za część z nich odpowiadamy my sami, choć bywa i tak, że usterka wynika z wiekowości pojazdu czy wielotysięcznego przebiegu. Z jakimi typami awarii spotykamy się najczęściej? Najważniejsze z nich prezentujemy poniżej. Zapraszamy do lektury.

Nieodpowiedni poziom oleju

Lewarek skrzyni biegów odmawia posłuszeństwa, a zmianie przełożeń towarzyszy charakterystyczny zgrzyt? Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy uczynić w takiej sytuacji, jest kontrola poziomu oleju w skrzyni. Standardowa przekładnia manualna działa prawidłowo przy zakresie oleju 1,2-2,5 litra. Ewentualne niedobory możemy sprawdzić za pośrednictwem otworu rewizyjnego (znajduje się on z boku skrzyni biegów). W uzupełnieniu braków olejowych pomogą nam również specjaliści z profesjonalnego warsztatu samochodowego.

Wyeksploatowanie mechanizmów

Mechanizm skrzyni biegów ulega stopniowemu wyrobieniu. Każdy pokonany kilometr odciska swoje piętno na elementach konstrukcyjnych – poduszce mocującej skrzynię, sprzęgle czy dwumasowym kole zapasowym. Zużyciu możemy zapobiec jedynie do pewnego stopnia, dbając o właściwie posługiwanie się skrzynią biegów (szczegóły poniżej). Powstałe uszkodzenia naprawimy natomiast w warsztacie. 

Większości usterek możemy pozbyć się za kilkadziesiąt, najwyżej kilkaset złotych. Poważne awarie to już koszty kilkutysięczne. Nie warto więc czekać z naprawą do ostatniej chwili. W skrajnym przypadku okaże się ona zwyczajnie nieopłacalna – przestrzega ekspert serwisu samochodowego Sabat z Lublina.

Nieprawidłowe użytkowanie

Awaria skrzyni biegów często jest wywołana nieprawidłowym użytkowaniem. Chodzi przede wszystkim o niewłaściwie operowanie lewarkiem – np. wykonywanie gwałtownych ruchów ukośnych czy brak posługiwania się sprzęgłem. Częstym grzechem jest też jazda na zbyt niskich obrotach (prowadząca do zużycia koła zamachowego i łożysk w skrzyni) oraz przewlekłe podróżowanie z kołem dojazdowym (w przypadku osi napędzanej; może skutkować zniszczeniem dyferencjału). Złe nawyki sieją spustoszenie nawet w nowych samochodach, prowadząc w krótkim czasie do bardzo poważnych uszkodzeń.

Niska jakość podzespołów

Koncerny samochodowe wychodzą naprzeciw potrzebom kierowców, oferując im szereg udogodnień. Równocześnie szukają jednak oszczędności na kosztach produkcji podzespołów. W efekcie, wiele pojazdów (nawet tych pochodzących od renomowanych marek) posiada skrzynie biegów nienajlepszej jakości – źle znoszące przeciążenia wynikającej z dużej mocy czy momentu obrotowego silnika. Takim sytuacjom nie jesteśmy w stanie zapobiec inaczej, niż regularną kontrolą stanu technicznego pojazdu w renomowanym warsztacie. Pamiętaj! Przezorny zawsze zabezpieczony. A często też bogatszy o koszty potencjalnej naprawy…

Podziel się

Kategorie
Warto przeczytać
Centrowanie koła – na czym polega?
Centrowanie koła w samochodzie polega na takim ustawieniu kół, aby opony idealnie przylegały do jezdni i nie występowało zjawisko ściągania podczas jazdy pojazdu w którąś ze stron. Geometrię najlepiej jest ustawiać...
Rodzaje akumulatorów samochodowych
Aby dostarczyć samochodowi odpowiednią energię elektryczną do rozruchu, potrzebny jest akumulator. Jest to swego rodzaju bateria, którą należy regularnie ładować. Niegdyś akumulatory charakteryzowały się niewielką mocą....
Jak wygląda i kiedy jest potrzebna wymiana klocków hamulcowych?
Wymiana klocków hamulcowych jest jedną z najłatwiejszych napraw, dlatego nie warto z nią zwlekać. Sprawny układ hamulcowy ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, ale też innych uczestników ruchu...
Warsztaty samochodowe